[REC] 2

Äntligen säger jag bara. Äntligen har jag sett uppföljaren till en av mina absoluta favoritfilmer; [REC]. Tvåan tar vid femton minuter efter den första filmens avslutning. En insatsstyrka på fyra män, beväpnade både med vapen och kameror, går tillsammans med en läkare in i den karantänbelagda byggnaden för att kontrollera situationen där inne och hitta överlevande. Men väl inne i huset ändras deras objekt till att hitta ett blodprov.. vilket också är den enda vägen ut.

I många recensioner jag har läst efter att ha sett filmen så spoilas det hejvilt om filmens innehåll. Många skriver att filmen suger och att den går ifrån ett tema till ett annat (som visserligen är delvis sant), men sen finns det också de som skriver att filmen faktiskt är en bra och värdig uppföljare. Jag tillhör den senare skaran.

Ett par av anledningarna till att jag gillar filmen är att den fortsätter den första filmens story och vidareutvecklar den med ett antal twistar igenom, tempot är fortfarande högt och intensivt från den första filmen, det är bra skådespelare och effekter och filmen har en viss spänning i sig - men dessvärre en betydligt lägre skrämselnivå (nästintill icke existerande, i mitt tycke) jämfört med den första filmen. Att de gått från ett tema till ett annat (halvt om halvt) är för mig helt ok, då det påminner lite om Dèmoni (aka Demons) och dess koncept.

Teamet bakom filmen har utvecklat kamerakonceptet ett snäpp också, vilket jag tyckte var lite småcoolt. Istället för endast en kamera i filmen byts det mellan tre kameror och till en början används även hjälmkameror som är kopplade till en större kamera. Knepigt att förklara, men det flöt på snyggt under filmens gång. Och kameraarbetet är nästan som i den första filmen och fungerar bra, bortsett från några enstaka jojjo-sekvenser.

[REC] 2 står sig bra i mina ögon, även om den aldrig kommer nå upp till den första filmen så kommer jag troligtvis att se om den igen. Och efter att ha snokat runt lite på internet så har jag hittat skvaller om att en [REC] 3 kommer att dyka upp. Huruvida det kommer gå får vi väl se.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt1245112/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0