[REC]

Det har nu gått en vecka sen jag la upp en recension, så nu är det dags igen. Jag blev rekommenderad den här lilla skräckfilmen av min käre vän H, så jag knapprade in mig på hans blogg och läste hans recension (som ni kan hitta här) och införskaffade den efter jag läst recensionen.

Storyn är följande: Àngela och hennes kameraman befinner sig på en brandstation en natt för att spela in ett inslag till programmet “Medan Ni Sover”. Brandmännen får ett larm om att det hörts skrik i en av lägenheterna i ett hyreshus. Brandmännen, Àngela och kameramannen (som heter Pablo) sticker iväg. Väl på plats möts de av polisen och strax därpå bryter de sig in i lägenheten där skriken ska ha hörts ifrån. Väl inne i lägenheten hittar de en galen kärring som attackerar och biter en av poliserna. Strax därefter upptäcker de att hela huset omringats av en specialstyrka som blockerat alla utgångar och placerat hela huset i karantän. Vad är det som pågår?

Jag kan nog inte säga mer än: Wow. Den här filmen skrämde skiten ur mig från och till, och vid ett flertal gånger hoppade jag till riktigt ordentligt. Filmen är (som det stod i H's recension) en spansk rysare som är riktigt bra. Hela händelseförloppet, genom hela filmen, visas genom kameramannens kamera vilket ger ett bra resultat.

Varför tycker jag det? Jo, bl a för att man vet egentligen aldrig när något ska hända, för bilden är begränsad och kan bara visa ur en vinkel och ibland blir bilden suddig när kameran slängs fram och tillbaka. Filmen känns dock inte amatörmässig, så som Blair Witch Project (som för övrigt suger röv). Våldet finns även där och skrämselscenerna kommer plötsligt.

Kort sagt: En riktigt bra skräckfilm som dom flesta borde se, egentligen.

Om ni inte har läst H's recension, så kommer det iaf en amerikansk remake i höst av den här filmen, under titeln Quarantine.

http://www.imdb.com/title/tt1038988/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0