My Bloody Valentine (2009)

Som de flesta andra gamla skräckfilmer fick även My Bloody Valentine en remake, så klart. Den här filmen är mer känd som My Bloody Valentine 3D, då filmen innehåller sekvenser där det förekommer 3D.. som man ska ha 3D-brillor till.

För 11 år sedan - vid Alla Hjärtans Dag - inträffade en olycka i Hanninger Mining Co. gruvan och sex stycken arbetare blev begravda levande. Sex veckor efter olyckan lyckas räddningsteamet att gräva fram de instängda arbetarna, varav endast en - Harry Warden - är i livet, men i koma. Ett år senare vaknar Warden upp och beger sig ut på en berserk med 22 döda som resultat innan han blir begravd under stenar i gruvan där han arbetade.

10 år senare återvänder Tom Hanninger hem till den lilla staden för att sälja gruvan han har ärvt av sin far. Samtidigt börjar Alla Hjärtans Dag närma sig och staden förbereder sig på den första Alla Hjärtans Dag för första gången på 10 år. Men efter lugnet kommer stormen och kropparna börjar att staplas på hög och det verkar som att historien upprepar sig. Är Harry tillbaka för att slutföra det han påbörjade.. eller har någon bestämt sig för att ta vid där han slutade?

Remakes brukar vara usla, jag vet. Men det finns undantag. Det här är ett av dem. Jag tyckte filmen var riktigt bra, om jag bortser ifrån 3D-effekterna som ser mest funky ut när man inte har 3D-brillor på sig. Speciellt skrämmande är den inte heller, fast jag tror det blir en helt annan känsla om man har 3D-brillor på sig, vilket jag tyvärr inte hade till hands. Så jag kommer bara bedömma filmen utifrån vad jag såg, utan 3D-brillor.

Som sagt, den här filmen är bra för vad den är. Men originalet är fortfarande betydligt bättre i min mening. Den koncentrerar sig lite mer på storyberättandet, är lite mer logisk i vissa delar och så koncentrerar den sig faktiskt på högtiden den handlar om: Alla Hjärtans Dag. I den här filmen verkar manusförfattaren ha glömt av det halvt som halvt.

Storyn var hyfsat genomtänkt, men jag föredrar originalets faktiskt. Skådespelarna var bra med exempelvis Jensen Ackles (som kommer vara med i den kommande Resident Evil 4), Jaime King (Sin City), Kerr Smith (Final Destination), Betsy Rue (som kommer vara med i den kommande Black Friday 3D, som är en remake), Edi Gathegi (Crank) och Tom Atkins (Creepshow, Halloween III: Season Of The Witch, Maniac Cop) framför kameran. Effekterna var.. bra? Hyfsade? Coola? Whatever? Då större delen av filmens effekter är uppbyggda på 3D (som i exempelvis Friday The 13th Part 3, Jaws 3 och Amityville 3-D) - och att jag såg filmen utan 3D-brillor - så kan jag inte bedömma effekterna rättvist. Men.. de, funkar väl.. eller nåt.

Den här remaken är en av de bättre remakesen som har kommit på senare år och jag hade säkerligen gillat den ännu mer om jag haft ett par 3D-brillor.. vad vet jag..

Gillar man slashers med mycket blod, halvcoola effektsekvenser (som säkerligen blir ännu coolare med 3D-brillor) och hyfsat schysst manus så gillar man nog den här filmen. Jag tycker iaf att det är en sevärd film. Även om det är en remake.

http://www.imdb.com/title/tt1179891/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0