Due occhi diabolici (aka Two Evil Eyes)

Två stycken Edgar Allan Poe historier regisserade av skräckmästarna Dario Argento och George A. Romero.

Den första storyn (regisserad av Romero) heter 'The Facts In The Case Of Mr. Waldemar' och handlar om den snuskigt rike Mr. Ernest Waldemar som ligger inför döden. En psykolog, som har en affär med Ernest hustru Jessica, hypnotiserar Ernest för att få honom att skriva under papper så att Jessica kan hämta ut hans pengar. Men under hypnosen dör Ernest och hamnar mitt emellan vår värld.. och "deras" värld.

Andra storyn (regisserad av Argento) heter 'The Black Cat' och handlar om den försupna fotografen Roderick Usher som bor i en stor gammal kåk tillsammans med sin yngre flickvän Annabel. Allt är frid och fröjd till den dagen då Annabel tar hem en svart hemlös katt..

I ärlighetens namn tyckte jag till en början att den första storyn var trög, tråkig och helt ointressant.. till ungefär de sista 20 minutrarna då storyn började röra på sig rejält. Fast att sitta i 30 minuter och tycka att något är trögt är inte det roligaste man kan göra iofs. Jag är lite besviken på Romero, ärligt talat.

Argento gjorde bättre ifrån sig med sin story. Den följde originalstoryn ganska bra, men i en modernare tappning. De flesta filmer jag har sett där Argento haft ett finger med i spelet har varit våldsamma eller haft en del äckeleffekter. Den här delen av filmen är absolut inget undantag.

Med det sagt så kan jag säga att rollistan inte såg speciellt lovande ut helt ärligt. Utöver Harvey Keitel (som har huvudrollen i andra storyn) så är det mest B-skådisar och mindre kända människor som är med. Det var dock lite kul att se Adrienne Barbeau i en annan film än Creepshow (som Romero har regisserat också). Om man är ett skräckfilmsfan känner man ju också igen Tom Savini som dyker upp i en snabb scen i andra storyn.

När det kommer till effekterna har jag inget att klaga över. Det är Romero och Argento vi pratar om, så mycket mer än så behöver jag troligtvis inte säga. I loved it, helt enkelt.

Så, kort och gott.. jag tyckte filmen var helt ok. Första storyn var trög till en början, men lättades upp mot slutet av den. Andra storyn var betydligt snabbare och det hände något betydligt snabbare än i första storyn. Dessutom gillar jag 'The Black Cat'-berättelsen också. Den finns iofs i typ 100 olika filmversioner, men ändå..

Är man en Romero- eller Argento-fanatiker som bara måste se allt de har gjort, lär man älska den här.

http://www.imdb.com/title/tt0100827/

Kommentarer
Postat av: HA

Man får inte glömma att Harvey Keitel också fallit till att vara en mindre känd B-skådis 1990, fast han varit hyfsad känd efter Taxi Driver på 70-talet. Adrienne Barbeau var ju även med i höjdare som The Thing, Escape From New York, Cannonball Run och The Fog. Man får inte heller missa en blott 18-årig Julie Benz (Dexter, Rambo 4, Buffy/Angel, Saw 5, Punisher: War Zone) som är en MILF - och jag har väldigt få MILF:ar.

Filmen minns jag knappt inte, är det den när en katt kommer ut ur munnen på nån?

2008-10-14 @ 08:32:09
URL: http://glob.heltperfekt.com
Postat av: Vahetere...orka?

Mja, jag orkade faktiskt inte kolla upp Adrienne Barbeau mer än att jag kände igen henne ifrån Creepshow.



Och nej, det är inte den här filmen där den svarta katten kommer upp ur munnen på en snubbe, utan det är Tales From The Darkside .. som du hittar recension på här; http://vahetereorka.blogg.se/2008/june/tales-from-the-darkside-the-movie.html

2008-10-14 @ 16:13:08
URL: http://vahetereorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0