Hercules In New York

Hercules (Arnold Schwarzenegger) är uttråkad med sitt liv på berget Olympus och frågar sin far Zeus (Ernest Graves) om att få semester på Jorden. Hans förfrågan blir förnekad, men efter en olycka med en av Zeus' blixtar slungas Hercules till New York. Hans oerfarenhet med civilisation och hans arrogans leder honom till det ena problemet till det andra - tills han stöter på den gode Pretzie (Arnold Stang) och Helen (Deborah Loomis), dotter till college professorn Camden (James Karen). Han börjar trivas med att bo på Jorden och vill stanna längre, även när hans far Zeus skickar Nemesis (Taina Elg) för att bestraffa honom.

Okej. Jag ska vara helt ärlig nu. Hercules In New York, som var Arnold Schwarzenegger's första film, är varken bra eller dålig.. utan helt ok. Den är seg på sina ställen och otroligt förutsägbar och klichéefylld, givetvis. Och att titta på Arnie när han levererar sina repliker lika smidigt som en skottkärra med vedklabbar får mig att gapskratta. Resten av gruppen med skådespelare är av ungefär samma kaliber och det märks rätt väl att filmen är gjord tidigt på 70-talet. Det jag menar är; de hade lika gärna kunnat stå med manus i hand framför kameran och läst rakt upp och ner ur manus - så pass stelt känns det.

Filmen innehåller ett par slagsmålsscener där Arnie slänger folk runt omkring sig utan att bli det minsta svettig, vilket är rätt kul. Eller nåt. Att han dessutom slåss mot en björn (!) är även det underhållande.. även om "björnen" är en snubbe i en otroligt uppenbar björndräkt. Och så var det några sekvenser som var menade att vara roliga, som jag faktiskt gapskrattade åt. Om det var för att det var uselt framfört eller för att det faktiskt var kul vet jag inte riktigt.

En intressant grej (som också sas i Arnie's biografi jag recenserade) är att när filmen släpptes blev Arnie dubbad, då han bröt något fruktansvärt på sitt hemspråk - vilket tydligen inte amerikanarna gillade. Ett x antal år senare, när filmen släpptes på dvd, användes hans riktiga röst istället för dubben.

Och så slutligen; Hercules In New York är inte en speciellt bra film, men inte heller så där avskyvärt dålig. Jag tycker den är helt ok - även om den bitvis inte är så där imponerande bra gjord och att den är seg på sina håll.

http://www.imdb.com/title/tt0065832/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0