Kommissarie Späck

Kommissarie Mårten Späck (Leif Andrée) kallas till en brottsplats där en kropp hittats genomborrad av diverse olika köksredskap så som knivar, gafflar, skedar och en kryddkvarn. Till allas förvåning drar Späck slutsatsen att det rör sig om ett självmord. Späck ser kopplingar till andra självmord och konstaterar att de har en galen seriesjälvmördare på halsen. Han kommer emellertid på andra tankar när hans råbarkade kollega Grünvald Karlsson (Johan Hedenberg) hittar andra spår som pekar på att de har med en piratkopieringsliga att göra. En ny kollega, superpolisen Irene Snusk (Cecilia Frode), kopplas in på fallet och tillsammans måste nu trion lösa det komplicerade fallet.

Tycka vad man vill om svensk film och den här filmen, men jag gillade den. Är det något jag faller för så är det idiotkomedier där det syns klart och tydligt att ingenting är seriöst - vilket det gör i Kommisarie Späck. Parodiklichéerna haglar över filmen men jag sitter och skrattar högt och ljudligt och tycker att vissa av skämten är helt jävla sanslösa.

I regissörstolen har vi Fredde Granberg (vilket märks ganska klart och tydligt bitvis) som både medverkade i Ronny & Ragge och Hem Till Midgård och framför kameran ser vi (utöver nämnda skådisar) Kjell Bergqvist, Per Morberg, Jarmo Mäkinen och Katarina Ewerlöf i viktiga biroller och Marko "Markoolio" Lehtosalo, Ulf Malmros (som sig själv), Rolf Skoglund och Granberg själv dyker upp i snabba roller. Personligen tycker jag att alla i filmen gjorde bra insatser (speciellt Hedenberg som gör en klockren Gunvald Larsson-imitation) och alla som medverkade var sevärda.. på ett eller annat sätt.

Om jag har dålig humor och är helt dum i huvudet? Må så vara, men jag gillar filmen och kommer säkerligen att se om den igen. Jag avslutar med ett citat: "Kommissarie Späck är Sveriges första parodifilm på polisfilmsgenren och är både skriven och regisserad av Fredrik Granberg. Filmen är baserad på "fejkade filmtrailers" som visades under Guldbaggegalan 2007 och 2008. Den första trailern spelades in 2006 när kommittén för galan ringde Granberg och ville ha ett humorinslag så galan skulle vara "lite folkligare". Späck, den första av trailerna, sändes under galan 2007 och Granberg märkte att "det föll jävligt väl ut" så inför nästa år spelades Späck 2 in som sändes under galan 2008."

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt1580798/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0