The Invention Of Lying

Tänk dig att du lever i en värld där ingen kan ljuga, där alla enbart kan säga den absoluta sanningen oavsett hur smärtsam den är för ens medmänniskor. I en sådan värld lever Mark Bellison (Ricky Gervais) - en misslyckad manusförfattare som fått sparken, är olyckligt kär och som precis blivit vräkt. När han går till banken för att ta ut sina sista pengar han har i sina ägor händer något: han genomför världens första lögn. Han inser snart att han kan förändra sitt liv genom att använda sin nya egenskap, men någonting litet blir snart stort och allting spårar ur...

The Invention Of Lying är en rätt medelmåttig och hyfsat kul komedi. Första delen av filmen är rätt hysterisk och inledningen fick mig och min polare att gapskratta högt. Mot ungefär halva filmen blir det smått utdraget och den andra halvan av filmen består mycket av klichéeaktiga och hyfsat roliga skämt. Slutprodukten blir att filmen börjar på topp men seglar sakta men säkert neröver och slutar som en medelmåttig romantisk komedi. Ungefär.

Skådespelarna är bra och det slår mig då och då under filmens gång hur jävla korkade karaktärer de spelar egentligen - och hur jobbigt det egentligen måste vara att alltid, alltid berätta den precisa sanningen. Vilket är lite tankvärt.. eller nåt.

En annan grej som slog mig var att filmen driver rätt hejdlöst med den kristna tron och bibeln. Många referenser finns där, så som de tio budorden och att Mark låter skägg och hår växa ut, vilket resulterar i att han liknar Jesus. Finns fler referenser också.. men orka.

The Invention Of Lying är ingenting märkvärdigt, men starten på den är grymt kul och fick mig att skratta högt.. andra halvan är medelmåttig och klichéefylld (då menar jag både skämt och händelseförlopp). Duger att titta på åtminstone en gång.

http://www.imdb.com/title/tt1058017/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0