The Exorcist

Skådespelerskan Chris MacNiel (Ellen Burstyn), som bor temporärt i Washington D.C. har en del problem. Manuset för filmen hon spelar in verkar innehålla brister, hennes ex - som är fadern till hennes dotter Regan (Linda Blair) - vägrar att ringa dottern på hennes födelsedag och vinden verkar vara härjad av råttor.

Samtidigt håller Fader Karras (Jason Miller), en präst och psykiatriker, på att förlora sin tro och måste ta hand om sin sjuka mor som behöver läkarvård, vilket han inte har pengar till. En annan präst, den gamle och sjuke Fader Merrin (Max von Sydow), har precis återvänt från Irak med föraningar om ondska.

De här tre personernas vägar korsas då Regan plötsligt förändras till både utseendet och beteendet, och verkar ha blivit besatt av en uråldrig demon.

De som har någon som helst koll på skräck-genren vet vad det här är för film och vad den handlar om. De som inte har någon större koll på skräck-genren vet säkerligen också vad det här är för film och vad den handlar om. Antar jag. The Exorcist är iaf en av de där filmerna som jag tror alla över iaf 15 år vet vad det är för film.

Originalet från 73 är en rätt utdragen och bitvis halvtråkig film som inte är speciellt chockerande i dagens läge. Visst kan jag tänka mig att de som såg filmen när den kom 73 sket ner sig, grinade och tyckte den var skitläskig - men i dagens läge är den rätt tam och den känns inte skrämmande någonstans (åtminstone inte för en fullt vuxen karl). Någon direkt spänning finns inte heller i filmen, utan jag personligen tycker att händelseförloppet är väldigt tamt och det blir inte "spännande" förrens runt de 30 sista minutrarna av filmen - även om snuttar med "spänning" och "skräck" inträffar då och då genom filmen.

Skådespelarna och effekterna (som är riktigt bra för att vara av årgång 73) lyfter dock filmen lite grann och gör den åtminstone uthärdlig. Manuset hade kunnat vara lite mer händelserikt och intressant än vad det är, vilket kanske hade kunnat tillföra lite mer spänning i filmen.

Jag tycker inte The Exorcist är dålig, men samtidigt är den inte superb utan mer ok. Varför folk tycker att det är den läskigaste filmen som någonsin har gjorts förstår jag inte riktigt, vad exakt är det som är så läskigt med den? Hade jag sett den 73 hade jag säkerligen hållt med, men i dagens läge? Nä. No way. Filmen är hur som helst helt ok - men långdragen på sina håll.

http://www.imdb.com/title/tt0070047/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0