Final Destination

Jag tror alla har sett de tre första Final Destination filmerna, men jag tänkte dra igenom dem tack vare att den fjärde filmen nyligen kommit ut på dvd. Så, varsegoda; de tre första filmerna i tre korta recensioner.

När Alex (Devon Sawa) och hans klass ska till Frankrike på en studieresa får han en syn; planet kommer explodera och döda alla som är ombord. Han får panik och blir utslängd från planet tillsammans med några av de andra ungdomarna. Strax därpå inträffar det som Alex alldeles nyss sett framför sig.

En månad senare börjar de överlevande att dö under mystiska omständigheter och Alex förstår snart att det finns en plan för oss alla. Frågan är bara vem som är härnäst...

Jag såg inte den här första filmen förrens den andra filmen släpptes och jag gillade den. Det var ett nyskapande koncept och tanken på att ha Döden som mördare var ganska intressant. Men sen är Final Destination en slasher mer eller mindre förklädd i ett nytt koncept, som sedan mjölkats ur med tre uppföljare - som följer ungefär samma grej.. vilket gör det hela rätt, onödigt rent utsagt.

Den första filmen då. Den är fortfarande rätt bra, men den har ändå inte den där "Wow"-känslan över sig som första gången man såg den. Den är ganska oförutsägbar första gången man ser den, men blir rätt trög och utdragen när man har sett den ett tjugotal gånger. Skådespelarna höjer dock sevärdheten och utöver Sawa ser vi även Ali Larter (som var med i den första uppföljaren också), Tony Todd (som var med i de två första uppföljarna också) och Seann William Scott (Roadtrip och American Pie 1 - 3). Effekterna är välgjorda och det märks att de haft budget till filmen.

Det finns rätt lite att säga om filmen som inte redan sagts, så jag avslutar med att säga att det är fortfarande en ok skräckfilm att se. Även om jag personligen inte tycker den är ett dugg skrämmande.

http://www.imdb.com/title/tt0195714/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0