Dominion: Prequel To The Exorcist

Från allra första början var det meningen att den här filmen skulle bli Exorcist: The Beginning, men då filmens regissör, Paul Schrader, valde att göra en psykologisk thriller mer än en blodig skräckfilm gav Morgan Creek Productions honom sparken efter att filmen var klar, då han gav dem material som saknade det blodiga våldet som anhängare till filmen ville ha - även om han redan gjort klart i intervjuer vilken typ av film han höll på att göra. Morgan Creek Productions beslöt sig för att göra stora omskrivningar i manuset och spela in på nytt (varav nästintill 90% av filmen blev återinspelad), ta bort och lägga till flera karaktärer och sedan ge regissörstolen till Renny Harlin.

Efter allt detta dök planer upp om att Schrader's version skulle släppas direkt-till-dvd, som en bonus feature på dvd releasen av Harlin's version. Men efter floppen med Exorcist: The Beginning skrotades idén och Schrader fick släppa sin version på flera filmfestivaler, samt att den fick mindre biopremiärer i flera länder under sin nya titel: Dominion: Prequel To The Exorcist.

Filmens story är nästintill identisk med The Beginning - bortsett från ett par grejer. Exempelvis utspelar sig utgrävningen i brittiska östafrika 1947, istället för Kenya 1949 och det är mer klart vem personen demonen i filmen besätter än i The Beginning. Och så vidare. Det som skiljer filmerna åt mest är händelseförloppet, då det inträffar saker i den här filmen som det inte gör i The Beginning och vice versa. Och så vidare.

Men filmen i sig är inte mycket att hänga i julgranen. Hela händelseförloppet går otroligt sakta och det hela känns som en ren evighet innan sluttexterna rullar upp på skärmen - även om det faktiskt inträffar saker då och då igenom filmen. Varför jag tycker så här beror nog mest på att jag är otroligt urless på psykologiska skräckfilmer nu efter att ha sett igenom Exorcist filmerna. Eller något. Vad vet jag och vem bryr sig?

De skådespelare som är med i filmen är inte direkt nämnvärda, utöver Stellan Skarsgård som gör samma roll i den här som han gjorde i The Beginning. De är varken dåliga eller bra, utan mer.. okej. Typ.

Effekterna är ganska blandade. Stundtals är de ok, men stundtals är de redigt skit med utdaterade och uppenbara CGI-effekter som mest får mig att lyfta på ögonbrynet av avsky än att bli imponerad. Påkostat då? Kanske. Påkostat nu? No way.

Filmen i helhet är säkert jättebra för de som älskar originalet mer än någonting annat, men för mig så känns den här filmen rätt mycket som waste of time - mycket tack vare att det går så sakta under uppbyggnaden av den och att den faktiskt inte engagerade mig speciellt mycket. Eller nåt. Jag kommer nog iaf inte se om den något mer.

http://www.imdb.com/title/tt0449086/

Kommentarer
Postat av: Rosie

Jag trodde verkligen inte att det fanns så många. :O

2010-02-22 @ 23:04:43
URL: http://roosiee.blogg.se/
Postat av: Vahetere...orka?

Trodde inte jag heller, först. Men efter lite research så.. taaa-daaah!

2010-02-23 @ 00:07:41
URL: http://vahetereorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0