The Last House On The Left

1960 gjorde Ingmar Bergman en film vid namn Jungfrukällan. Filmen utspelade sig under 1300-talet där en jungfru, Karin, blir våldtagen och mördad. Filmen var baserad på den medeltida balladen "Per Tyrssons döttrar".

Varför berättar jag det här? Anledningen är simpel: The Last House On The Left som kom 1972 - regisserad av Wes Craven (som senare gjorde A Nightmare On Elm Street och Scream) och producerad av Sean S. Cunningham (som senare gjorde Friday The 13th) - är en remake av Jungfrukällan.

Storyn är nästan den samma som i Jungfrukällan - fast givetvis omskriven för att passa in i ett 1970-tals samhälle. När Mari och hennes vän Phyllis ska iväg på rockkonsert på Mari's 17 årsdag försöker de att skaffa gräs (alá hippiestyle). I tron att de hittat en langare följer de med upp i en lägenhet, varpå de blir kidnappade av den nyligen rymda psykopaten Krug och hans gäng - varpå våldsamheter och kränkande händelser inträffar.

Vad som händer sen vet nog de flesta redan. De som inte vet får väl se filmen. Eller nåt. Jag vill också påpeka att kategoriseringen av filmen är grymt svår, då den blandar någon underlig mix av skräck, thriller och drama - så jag kör ner den i skräck, helt enkelt.

Jag såg hur som helst den här filmen för ett par år sedan och tog rätt illa vid mig när jag såg den då. Personligen tyckte jag att innehållet var overkill och rent av vidrigt - om man ska se till de mänskliga rättigheterna. Nu när jag har sett om den så har mina åsikter förändrats lite.

Att jag tycker att filmen är bra består, men styrkan i filmen fanns inte kvar. När den kom 72 kan jag förstå om det blev rabalder och folk spydde, svimmade och greps av panik när de såg filmen, men mot dagens standarder känns den ganska harmlös - även om vissa scener i filmen kan kännas ganska groteska än i dag.

Men även om The Last House On The Left kanske inte känns lika tung i dagens läge, så är det fortfarande en klassiker som består relativt bra - även om den är över 30 år gammal. Istället för att babbla på om filmen så avslutar jag med det här: har du inte sett den, se den. Det är ett stycke filmhistoria - även om den kanske känns harmlös, mesig och meningslös i dagens läge.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0068833/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0