The Gate

Efter att ett gammalt träd blivit borttaget från Glen's familjs bakgård är Glen och hans vän Terry där och gräver. Någon dag efter åker Glen's och hans syster Al's (Alexandra) föräldrar iväg och ska bli borta i tre dagar. Efter ett par händelser upptäcker Terry av en ren slump att de båda pojkarna kan ha öppnat porten till helvetet.. och inte långt efter börjar underliga saker att inträffa.

Mina förhoppningar var nog lite för höga kring filmen då det stod på fodralet att det var en film som aldrig lät publiken andas. När jag läste det tänkte jag att det här måste vara en sjuhelvetes till rysare isåfall. Givetvis var texten överdriven och hela filmen koncentrerar sig otroligt mycket på storyn istället för att visa en massa gore, monster och annat skrämmande. Själva skrämmselpartiet dyker inte upp förrens efter ungefär halva filmen.. och det brakar verkligen igång ordentligt då också.

När filmen väl sparkar igång for real slänger teamet bakom filmen effekt på effekt på effekt rakt i ansiktet på tittaren och jag kan faktiskt tänka mig att folk tyckte filmen var otäck back in the good old days. Effekterna är riktigt imponerande för att vara av årgång 87, även om vissa av dem kan ses som riktigt töntiga i dagens läge.

I rollistan ser vi ingen mindre än Stephen Dorff (Blade, Botched, Felon) i en mycket tidig roll - han var 14 år vid inspelningen av filmen. Resten av skådespelarlistan är inte speciellt intressant, men vi ser även Christa Denton som Al, Louis Tripp (som 3 år senare var med i uppföljaren) samt Kelly Rowan och Jennifer Irwin som två uppblåsta fjortisar med lika mycket stålnerver som en skakig hamster.

The Gate är mer menad för de som vill ha en rysare med en story som byggs upp riktigt ordentligt innan det brakar loss. Personligen tyckte jag att de kunde ha kortat ner det hela lite grann och brakat på lite snabbare, men The Gate är ändå en väldigt underhållande film och jag kommer säkerligen att se om den fler gånger.

Som vilken annan klassisk skräckfilm som helst är även en remake på gång för även den här filmen. Den är beräknad att släppas 2010.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0093075/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0