The Gate II: Trespassers

Uppföljaren som kom tre år efter den fina klassikern är verkligen inte ett mästerverk - även om det är samma team som står bakom filmen. Filmen utspelar sig ett par år efter händelserna i den första filmen. Glen och hans familj har flyttat, men hans granne - och bästa vän - Terry bor fortfarande i samma kåk tillsammans med sin - nu alkoholiserade - pappa. Terry har emellertid efter sina upplevelser med de uråldriga demonerna blivit i princip besatt av demonologi - läran om demoner. En sen kväll smyger han över till Glen's gamla hus som nu står övergivet, nedgånget och inhägnat av ett staket för att genomföra en ritual. Mitt i ritualen dyker värstingen John, hans korkade polare Moe och John's snygga flickvän Liz upp och blir delaktiga i det hela. Efter ritualen upptäcker de fyra ungdomarna att genom en demonisk tjänare - som lyckats ta sig in till vår värld - kan de önska sig vad de vill.. men till ett högt pris.

Jag tar hänsyn till att filmen faktiskt är en B-rulle och är inte menad att vara någonting annat heller, men för helvete.. filmen innehåller en hel del scener där det inträffar helt oförklarliga grejer så som att en bil fortsätter åka fastän ingen har foten på gaspedalen, för att ge ett bra exempel. Storyn är halvdan, men innehåller också hål i sig som inte täcks igen. Skådespelarna är väl helt ok och jag kan väl inte klaga speciellt mycket på dem då det är en bunt B-skådisar (som senare var med i större filmer - åtminstone vissa av dem). Effekterna är ungefär som i den första filmen - vilket inte imponerade på mig den här gången, då filmen faktiskt kom ut ett par år efter den första och kunde därmed haft betydligt bättre effekter för sin tid.

Min personliga åsikt om The Gate II: Trespassers är att det är en ren urmjölkning av den första filmen - som faktiskt är bra, även om den bygger upp sig lite halvtrögt. Jag vet inte om fans av den första filmen bör se den här.. eller ens om någon bör se den. Jag själv är en B-filmsälskare, men den här filmen är verkligen ingenting jag kan rekommendera.. och det är säkerligen ingenting jag kommer att se om - åtminstone de kommande 10 åren.

http://www.imdb.com/title/tt0099636/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0