Le notti del terrore

Efter det att Professor Ayres upptäckt en hemlighet i en uråldrig stentavla sticker han iväg för att öppna kryptan som nämns i tavlan, varpå han väcker ruttna zombies till liv - som dödar honom. Under tiden anländer tre par till hans stora villa som han hade bjudit in för att berätta om sin upptäckt. Kort efter deras ankomst stöter paren på de ruttnande vandrande liken och tar skydd i villan för att försöka överleva natten, men villan blir snabbt omringad av de odöda horderna som aldrig verkar ta slut...

Redan från det att jag såg Andrea Bianchi's namn på fodralet till Le notti del terrore - eller The Zombie Dead som min release hette (som är bara en av en bunt aka-titlar) - anade jag oråd och stanken av skräpfilm luktade lång, lång väg. Nu efter att jag har sett den är jag förvånansvärt nöjd med filmen - även om det var en riktig skitfilm.

Effekterna var gräsliga och rent utsagt löjliga. Makeupen är fruktansvärd och ser lite ut som om Bert Karlsson har somnat med ansiktet i en tallrik havregrynsgröt. Blodet som kommer från zombierna består av en substans som ser misstänkt lika ut som brunsås - utom i en scen där ett av fruntimmrena går lös på en zombie och slår sönder skallen på denne mot kanten på ett badkar.. då blöder den blåbärsyoghurt istället. I en scen ser vi även underläppen på en av skådespelarna som spelar zombie, även om han har makeup på sig så att det ska se ut som att hans underläpp är alldeles förruttnad.

Karaktärerna i filmen är några av de mest blåsta karaktärer jag någonsin har sett i en zombiefilm.. eller kanske de mest blåsta jag någonsin har sett i någon form av film? Whatever. De gör så många korkade saker att man sitter bara och mumlar för sig själv "Varför gjorde han/hon så?" och "Vad sysslar han/hon med?". Skådespelarna emellertid ser mest ut som att de vill bara få skiten överstökad och få ut sina pengar för att få mat på bordet. Och som många andra italienska skräckfilmer så finns det en (i det här fallet flera, tyvärr) karaktärer/skådespelare man stör sig på. Den jag störde mig mest på i den här filmen var Peter Bark som spelar sonen till en av kvinnorna och ska föreställa en.. ptja, 15 åring (?). Problemet är att Bark var 26 år vid inspelningen av filmen - och även om han är en dvärg så syns det lång väg att Bark var betydligt äldre än vad han spelade som.

Storyn och händelseförloppet behöver jag nog inte gå in på speciellt mycket mer än vad jag redan gjort, men jag vill också påpeka att slutet är helt värdelöst. Filmen bryter tvärt och slänger en text i nyllet på tittaren som yrar något halvt osammanhängande. Härligt.

Hur fan kan jag då vara nöjd med filmen om den nu är så jävla usel på samtliga punkter? Den är underhållande, blir mitt svar på den frågan. Den är så urbotat jävla dum, uselt gjord och rent av skrattretande att man bara sitter och håller sig för gapskratt större delen av filmen. Skrämmande och läskig är inte ord som bör stå i samma mening som den här filmens titel. Ord som skrattframkallande och gräsligt rolig passar lite bättre.

Är man ute efter en usel zombierulle så rekommenderar jag den här starkt, i annat fall kan man leta vidare. Jag kommer då iaf definitivt se om den fler gånger - så här kul har jag inte haft sen jag såg Shaun Of The Dead första gången.. även om den är menad att man ska skratta åt den.

http://www.imdb.com/title/tt0081248/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0