Trick 'r Treat

Jag har aldrig haft något emot skräckfilmer som har korta berättelser i sig - vad jag vet iaf. Och Trick 'r Treat är just en sån film, fast med en udda touch. I Trick 'r Treat får vi en bunt berättelser serverade på rak arm utan några avbrott. Alla historier inträffar ungefär samtidigt och knyts - lite då och då - ihop. För att slippa spoilers skriver jag bara ytterst kort om vad varje historia handlar om...

Det är Halloween i den lilla staden Warren Valley, Ohio, och flera av invånarna i den lilla staden kommer att få lära sig att vissa traditioner bör man fortsätta med. Ett medelålderspar får sig en bättre förståelse av vad uttrycket "Ingenting är vad det verkar vara" när de släcker en pumplykta innan midnatt. En ung kille får lära sig att man inte bör ta emot godis av främlingar. En college oskuld tror sig ha mött den rätte för henne. En grupp upptågsmakare går för långt och upptäcker den hemska sanningen som ligger begravd i en lokal legend. Och en gammal man får påhälsning av en udda figur.

Trick 'r Treat var från början menad att släppas i Oktober 2007, givetvis under Halloween. Warner Bros. - som gav ut filmen - tog dock bort filmen utan någon förklaring från det planerade releasedatumet och inget nytt datum sattes. Det blev snack om att filmen skulle släppas runt Halloween 2008 eller tidigt år 2009, men inget av detta prat blev verkstad. Filmen släpptes slutligen som en direkt-till-dvd film i Oktober 2009. Inte nog med att filmen fick ligga på hyllan i närmare 2 år, filmens titel blev ändrad ett flertalet gånger innan releasen av den. Från första början skulle den heta Season's Greetings (som också är titeln på den animerade kortfilmen som filmen är baserad på), men blev ändrad då den lät för mycket som en julfilm. Senare fick den titlarna Halloween Terrors, Jack O' Lantern Tales, October The 31st och Trick Or Treat. Den sista titeln blev filmens slutliga titel men då det redan fanns en film med samma namn ändrade de stavningen till Trick 'r Treat.

Puh.. hänger ni fortfarande med? Bra. Då är det dags för kommentarer på filmen. Trick 'r Treat är en bra film, måste jag säga. Men filmen dras också med ett problem; det är otroligt sulligt att hålla reda på allting i den. Anledningen till det är att istället för att göra avbrott mellan varje berättelse så plöjer filmen på utan några som helst stopp och varje historia slängs in lite hur som helst - känns det åtminstone som. Den förvirrade filmtittaren bör kanske kolla efter någonting annat..

Skådespelarna är helt ok och att äntligen få se ett ansikte på mannen som gör rösten till The Director i Manhunt - Brian Cox - var rätt nice. En annan referens till Manhunt - utöver Cox - är en viss kanindräkt som dyker upp i en av berättelserna, som också dök upp i Manhunt. Vi ser även en lite vuxnare Anna Paquin i rollen som college oskulden, Dylan Baker (som medverkade i Spider-Man 2 och 3, samt Requiem For A Dream) och Quinn Lord (som tidigare medverkade i.. öh.. White Noise 2: The Light och en bunt tv-serier) som Sam (figuren på framsidan av fodralet). Effekterna är bra, men förstörs lite av att kameran blir lite väl skakig i ett par av sekvenserna där effekter använts.

Förutsägbar och klichéer existerar dock tyvärr i filmen och bitvis blir det.. lite väl mycket. Det, kombinerat med det sulliga upplägget blir filmens största fall - i mitt tycke. Men filmen är inte dålig, utan brister mest i kanterna bara. Mitt personliga tycke om filmen är att den är sevärd och jag skulle nog kunna tänka mig att se om den fler gånger faktiskt.. även om jag får bita mig i läppen och stå ut med det jag gnällt på här.

Sevärd skräckis - även om kanterna brister.

http://www.imdb.com/title/tt0862856/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0