Inglourious Basterds

Frankrike, 1941. En grupp judiska amerikanska soldater - kända som The Basterds - har fått order om att skalpera 100 nassar var, varpå deras rykte har spridit sig bland de tyska skräckslagna styrkorna.

Samtidigt lyckas den judiska flickan Shosanna att fly från nazisternas juderensningar och sköter under ny identitet en biograf i Paris. Av en ren slump bestäms det att nazisternas senaste propagandafilm ska visas där och hon bestämmer sig för att ta kål på dem allihop. Och The Basterds smider liknande planer.

Jag måste säga att Inglourious Basterds är gryyyyymt..... överskattad. Om det beror på att mina förhoppningar var otroligt höga vet jag inte, men det jag fick var en 2½ timme lång film där större delen går ut på att de bara sitter och pratar.. och pratar.. och pratar.. och så pratar de lite mer på det. Visst var väl dialogerna i ganska sann Tarantino-anda, men då de har suttit och babblat i 1 timme utan att någonting av rent intresse har inträffat blir det ganska segt. Och visst händer det saker i filmen, sure, visst, men det är långt mellan dem och de är alldeles för få. Våldet är ungefär som de intressanta händelserna; det finns, sure, visst, men det är långt mellan dessa sekvenser och de är få. Humorn är helt ok och jag fick mig åtminstone några fina gallskrik till gapskratt som jag förväntar mig av en Tarantino-film. Skådespelarna tänker jag inte yra speciellt mycket om då alla är riktigt bra och gör schyssta prestationer.

Och skulle man få för sig att titta på filmen bör man också veta att genom större delen av filmen talas det franska och tyska - och givetvis även engelska, men som har en ganska liten del i dialogerna.

Visst är det en annorlunda Tarantino-film, sure, visst, men den föll verkligen inte mig i smaken. Efter 1½ timme började jag sucka rejält och jag sneglade lite på klockan då och då med ungefär 10 minuters mellanrum. Nej, om jag ska titta på en Tarantino-film så väljer jag då nog hellre att se om Reservoir Dogs eller Pulp Fiction.

http://www.imdb.com/title/tt0361748/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0