The Others

Nicole Kidman som fanatisk kristen morsa i en spökhistoria som imponerade på mig.

Jersey, Kanalöarna, 1945. Grace och hennes två barn, Nicholas och Anne, bor i en stor herrgård på den nästan tomma ön. Nicholas och Anne lider av en sjukdom som inte tillåter dem att vistas i solljus utan att de får kraftiga brännskador, andningsproblem och kan slutligen dö av det.

En dag dyker tre stycken tjänare, Mrs. Bertha Mills, Mr. Edmund Tuttle och Lydia, upp vid Grace's ytterdörr. De får jobbena som tjänare i huset då de tidigare tjänarna bara försvunnit spårlöst. Men kort efter deras ankomst börjar mystiska saker att inträffa.

Till en början vill inte Grace tro på Anne att det är någon mer än dem inne i huset, utan viftar undan det och menar på att hon ljuger. Men allt eftersom börjar det gå upp för Grace att de kanske inte alls är ensamma i den stora herrgården.

Vilka är inkräktarna? Vad vill de? Och varför dök de upp i samband med att de nya tjänarna kom?

När jag satte mig till rätta för att titta på den här filmen var mina förhoppningarna ungefär nere i golvnivån. Jag var egentligen inte sugen alls på att se den, men bara en kort bit in i filmen tvärvände mitt tycke till det bättre.

Filmen imponerade verkligen på mig då den hela tiden höll mitt intresse uppe, även om det inte hände en massa hemskheter. Filmen koncentrerar sig lite mer på storyberättandet, även om den tillför en lite småcreepy känsla. Några chockscener bjuds vi inte på (iaf inte märkbart många), utan här handlar det mer om psykologisk skräck. Skräcken om saker vi inte känner till, typ.

Skådespelarna är suveräna, speciellt Kidman som spelar den djupt religiösa morsan, som mot slutet av filmen får något bryt. Effekterna.. öh, finns typ inte. Storyn var snuskigt bra och de har valt att inte ge tittaren allting på en gång, utan man får lite grann titt som tätt genom filmen. Slutet var något av det bästa jag har sett på länge.

Gillar man lite udda rysare, med avsmak av thriller, så lär man älska den här. Jag gjorde det.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0230600/

Kommentarer
Postat av: Rosie

The favorit of all times!

Tack för recensionen! BTW! Vi är överens om en film, det är fanimig ovanligt.

haha

2009-05-08 @ 01:56:05
URL: http://roosiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0