Sleepy Hollow

Johnny Depp i Tim Burton's tappning av den välkända spökhistorien.

Konstapeln Ichabod Crane vid New York polisen skickas iväg till den lilla staden Sleepy Hollow, år 1799, för att lösa en rad mystiska mord. Vid sin ankomst informeras han av stadsrådet att samtliga offer hittats halshuggna och att deras huvuden har försvunnit spårlöst - tagna av ett huvudlöst ridande spöke som antas vara ansvarig.

Stadsrådet berättar för Ichabod om den huvudlöse ryttaren och hans historia. Under det revolutionära kriget skickade britterna in Hessian, en blodtörstig krigare som lämnade inga överlevande i sin framfart, för att hjälpa till att vinna kriget. Hessian blev emellertid tillfångatagen och sedan halshuggen med sitt eget svärd och sägs spöka i skogarna kring Sleepy Hollow.

Ichabod, som enbart tror på logiska ting, viftar undan berättelsen och tror att det hela bara är en spökhistoria. Ichabod kommer emellertid att få veta att vissa spökhistorier är väldigt levande.

Jag har utelämnat lite grann för att slippa spoila halva filmen. Är det ok? Fint. Då fortsätter vi.

När den här filmen släpptes såg jag den aldrig, utan lät den bara flyta förbi. Alla såg den, utom jag. Alla ville prata med mig om den, men jag hade inte sett den mer för det. Jag såg den flera år efter att den släppts och gillade den väldigt mycket när jag väl såg den. Den föll lite i glömska och så såg jag om den nu ikväll.

Framför kameran får vi se bland annat Christina Ricci (Fear And Loathing In Las Vegas), Casper Van Dien (Starship Troopers), Christopher Walken (Pulp Fiction, Batman Returns), Christopher Lee (Mio Min Mio, Gremlins 2: The New Batch, The Lord Of The Rings filmerna), Michael Gambon (Ali G Indahouse), Miranda Richardson (Harry Potter and the Goblet of Fire) och Jeffrey Jones (Ravenous, Stuart Little, How High), utöver Depp, i viktiga och mindre viktiga roller. Jag ber om ursäkt för de filmer jag inte listat upp om det skulle vara så att någon av skådespelarna har varit med i mer hyllade filmer än de jag skrivit.

Jag har egentligen inte speciellt mycket att klaga på. Skådespelarna är bra och effekterna är välgjorda, samtidigt som storyn är baserad på en klassisk spökhistoria. Samt att filmen innehåller en gnutta svart humor alá Tim Burton style. Mycket mer än så kan man väl egentligen inte begära?

Filmen har en och annan brist, så som kackelverkstad stundtals. Kackelverkstaden är visserligen nödvändig för att upplösningen i filmen ska bli begriplig, men att titta på Johnny Depp som står och mumlar för sig själv är inte speciellt intressant egentligen. Men kackelverkstaden vägs också upp av de händelser där det händer något (speciellt mot slutet av filmen).

Om jag skulle skrivit någonting kort om filmen hade det blivit följande: Den har brister, men den är fan så bra för det.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0162661/

Kommentarer
Postat av: Rosie

En av alla favoriter. ^^

2009-05-21 @ 05:41:15
URL: http://roosiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0