The Nutty Professor (1996)

Det här är alltså inte en originalfilm, utan en remake av en film med samma titel från 1963. Får jag tag på originalfilmen slänger jag upp recension på den med. Originalfilmen fick tydligen en uppföljare förra året också, fast med samma titel som originalet.

Sherman Klump jobbar som professor på ett college och är på väg att nå sitt genombrott i sin forskning kring DNA omstrukturering, där bland annat extrem viktminskning på några sekunder ingår.

Efter en lektion kommer en ung kvinna in och presenterar sig som Carla Purty. Carla är nyanställd på colleget och är en beundrare av Sherman's arbete. Sherman blir kär i Carla, men kan inte komma ifrån att han är en fet klumpig snubbe medans hon är en ung vacker dam. Han bestämmer sig för att prova den nya formulan han jobbat på, på sig själv.

Genom formulan förvandlas Sherman till Buddy Love, en uppkäftig och vältränad partyprisse som får brudarna på fall. Sherman ser det här som en riktigt bra lösning på sina problem, men gör Carla det?

Jag minns så väl när jag gick på den här filmen på bio. Jag skrattade så tårarna sprutade åt alla håll och jag älskade den, helt enkelt. Jag såg den ett par år senare och tyckte den var nästan lika bra då, som jag gjorde första gången.

Nu, många år efter att jag såg den för första gången, tycker jag att det är en underhållande och rolig film. Men jag tycker inte den är lika bra som första gången jag såg den.

Humorn är riktad mycket mot den yngre publiken och kan ses som väldigt barnslig för oss äldre tittare. Men Eddie Murphy, som gjorde en rejäl insats i 7 av rollerna, är riktigt rolig att titta på när han går loss som Buddy Love. De övriga skådespelarna, däribland Jada Pinkett Smith (Madagascar filmerna, Tales From The Crypt: Demon Knight, The Matrix Reloaded, The Matrix Revolutions, Scream 2) och Dave Chappelle (Blue Streak, Undercover Brother), är riktigt bra.

Effekterna är lite halvtama, men godkänns då filmen inte är en effekt-film. Effekterna är inte usla, men inte heller såna effekter man säger "Wow!" åt. Dessutom har filmen ett par år på nacken, så what the hell. Make-upen Eddie Murphy har på sig när han gör Klumps-rollerna är riktigt bra gjorda dock och ser inte fake ut. Så creds till make-up avdelningen.

Sammanfattningsvis tycker jag att den här filmen står på sig än idag, fastän den inte är lika rolig som när den kom. Jag kommer säkerligen att se om den många, många gånger till innan jag slänger ut den genom rutan iaf.

Det sista jag vill säga är att precis innan jag skulle slå igång filmen slog en tanke mig: "Varför har det inte släppts en trea?". Anledningen till min tanke var att Hollywood är ju stenkåta på att göra uppföljare och remakes now days (och har väl alltid varit det iofs, men ändå..). Hur som helst gick jag in på IMDB och kollade runt lite. Vips så satt jag med titeln Nutty Professor III framför mig. Nu är bara frågan: är det en tredje Nutty Professor film med Eddie Murphy som Sherman Klump eller är det en andra uppföljare till originalfilmen från 63 med Jerry Lewis? Den som lever får se.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0117218/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0