Gran Torino

Clint Eastwood i sin senaste och förhoppningsvis inte sista film.

Walt Kowalski är en krigsveteran som medverkade i Koreakriget och som nyligen förlorade sin fru. Han är en vresig gammal gubbe som inte tycker om speciellt många och han hatar sina grannar som är av asiatiskt ursprung.

Grannpojken Thao's kusin, och hans gäng, vill att Thao ska sno Walt's gamla pärla: en 1972 årsmodell av en Gran Torino. Efter att Thao misslyckats sno den gamla bilen blir Walt motvilligt mer och mer indragen i händelserna kring grannhuset och områdets gäng.

Mina förhoppningar var ganska stora på den här filmen efter att ha läst Helt Perfekt's recension av den och sedan blåstirrat på trailern ett par gånger. Det tog ett bra tag innan jag bestämde mig för att se den dock och jag är inte det minsta besviken.

Clintan är hård som stål och levererar hela tiden klockrena repliker som fick mig och min polare att skratta oss nästintill gråtfärdiga. Men samtidigt som man gapskrattar åt Clintans "jag-tar-inte-skit-från-någon"-repliker så är hela filmen väldigt allvarlig i grunden och bär givetvis på ett budskap också.

Skådespelarna, utöver Clintan, är riktigt bra och att se på gängmedlemmar som blir satta på plats av den gamle pantern är hur kul som helst. Storyn är stark och bra, men har sina svagheter då det under kortare stunder känns som transportsträckor där inte så mycket händer.

Clintan bevisar återigen att bara för att han börjar bli till åren kommen så innebär det fanimej inte att han fortfarande vet vart det blå skåpet ska stå. Jag hoppas att det här inte är den sista rollen han tar ann sig, om så är fallet så är det en stark avslutning på sin karriär.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt1205489/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0