Friday The 13th (2009)

Äntligen har den släppts på dvd. En av de remakes jag har sett fram emot väääldigt länge. Jag har givetvis recenserat samtliga Friday filmer. Ni hittar recension på den första här. De resterande går att söka på i sökrutan här brevid.

En grupp ungdomar åker till en av ungdomarnas farsas semesterhus över en helg för att festa och ha kul tillsammans. Huset ligger intill den beryktade sjön Crystal Lake där någonting fruktansvärt inträffade för nästan 30 år sedan; Pamela Voorhees, en anställd på den intilliggande campingen för barn, gick berserk och dödade flera av ledarna efter att hennes pojke Jason drunkat då ledarna inte haft uppsyn över honom. Endast en överlevde. Legenden säger att Jason inte alls drunknade, utan fortsatte sin mors verk.

Samtidigt håller Clay Miller på att leta efter sin försvunna syster som campade med några vänner inte långt ifrån Crystal Lake. I sitt sökande efter systern upptäcker Clay att vissa legender är mer verkliga än andra och snart börjar gruppen med ungdomar att minska.. en efter en.

När jag satte mig för att titta på den här remaken av en av mina absoluta favoritfilmer var mina förhoppningar rätt ljumna. Jag visste att jag skulle titta på en remake av en klassiker och jag hoppades mest på det bästa. Att de som gjort den inte förstört allt för mycket. Jag visste också att filmen var egentligen en remake av de första fyra filmerna i serien och inte enbart den första, vilket blev en liten faktor av oro.

Så, efter den löjligt långa inledningen som troligtvis tagit rekord i inledningar för filmer (den ligger på över 20 minuter) var mina förhoppningar lite högre. Allt eftersom filmen fortskred tyckte jag det blev bättre och bättre. Morden var blodiga och våldsamma, precis som en Friday film ska vara. Jason var i toppform och verkligen på.. öh.. hugget.

Det enda jag störde mig lite på var att Jason sprang. Jason ska gå och alltid komma före sina offer oavsett hur fort de springer. Detta kan iofs ursäktas lite grann då han genomför några riktigt fina kills. Att det var en ny kille (Derek Mears) som skulle spela Jason oroade mig emellertid. Men jag tycker han gjorde ett bra jobb och jag har inte så mycket att gnälla på honom om, utöver att han springer då.

Skådespelarna var bra, även om jag aldrig sett någon av dem tidigare (det är ju trots allt en Friday film). Jag förväntade mig inte speciellt mycket av dem, men är nöjd med deras agerande. Effekterna var bra och påkostade som i vilken annan modern skräckfilm som helst. Gorefaktorn i filmen var i ungefär samma klass som originalfilmerna. Vilket gjorde mig nöjd.

Förutsägbarheten är - som i originalserien - otroligt hög och jag skulle tippa på att bara de mest lättskrämda kan faktiskt bli rädd för den här filmen. Men - som sagt - det är ju en Friday film. Vad mer kan man begära?

Vissa sekvenser och händelser ifrån de fyra originalfilmerna används i filmen. De är emellertid smått ändrade, men har man sett sönder de fyra första filmerna (som jag har gjort) så känner man genast igen dem. Slutet är av den klassiska Friday varianten också, vilket gjorde mig riktigt nöjd. Oron för att de skulle klanta till slutet fanns, men den försvann direkt sekunderna innan sluttexten började rulla upp.

Så.. min slutsatts blir följande: jag satte mig för att titta på en Friday The 13th film - och jag fick en Friday The 13th film. Jag är nöjd och belåten. Filmen är absolut inte felfri, men det är inte originalfilmerna heller. Så.. who cares?

Jag gillar den här remaken. Jag tycker att de har lyckats otroligt bra med den (med tanke på hur många skitremakes de skiter ur sig i Hollywood now days). Filmen är givetvis inte lika bra som originalfilmen från 1980, men ingen av uppföljarna är ju det heller. Den är lika bra som vilken Friday uppföljare som helst, i min mening.

Efter att ha tittat lite på IMDB upptäckte jag att de redan har börjat planera en uppföljare. Frågan är, kommer de lyckas med den också?

Som sagt: jag satte mig för att titta på en Friday The 13th film - och jag fick en Friday The 13th film. Jag är nöjd.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0758746/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0