Day Of The Dead 2: Contagium

VARNING! Denna film kan framkalla psykotiskt beteende, ångestfyllda självmordstankar eller svordomar och förbannelseutövanden av personer som är fans av Romero's original. Filmen har dessutom ingenting med originalet att göra.

1968. Ravenside Military Hospital, Pennsylvania. Militären tappar kontrollen över ett bakterialt experiment som förändrar människors DNA-strukturer och förvandlar dem till zombies. En grupp soldater skickas dit för att utrota de infekterade, men DeLuca - en anställd på sjukhuset - lyckas komma åt en kapsel med bakterien och förvarar det i en termos. Strax därpå förvandlas han och blir dödad.. men termosen blir kvar i gräset.

Nutid. När en grupp patienter på mentalvårdshemmet Ravenside Memorial Hospital är ute och städar i några raviner hittar de termosen. Senare lyckas en av dem öppna den och av misstag tappar kapseln i golvet..

Den här rip-off/wannabe/skräpfilmen är - vad de som står bakom den vill att den ska vara iaf - en prequel till Romero's Day Of The Dead. Mitt tycke är att det är en hygglig C-zombiefilm med halvtaskig budget och hyfsade skådespelare, men namnet kör filmen rakt ner i botten.

Hade den enbart hetat Contagium hade jag kunnat acceptera den som en god underhållande C-zombierulle som faktiskt är underhållande, men med tanke på att den drar Romero's klassiker i smutsen då den här filmen har dåliga effekter, hyfsade skådespelare, en/ett hyfsat intressant story/manus (som kunde ha varit lite mer händelserik iofs..) och småtöntiga sekvenser som fick mig att gapskratta.

De som är fans till Day Of The Dead - och som är kräsna - bör hålla sig långt ifrån den här filmen då den inte är i närheten av farbror Romero's odödliga zombieklassiker. De som däremot är lite mer öppna för lågbudget/skräpfilm, kan nog sätta tänderna i den här. Mitt tycke är ganska blandat inför den här filmen. Jag gillar den delvis, men jag hatar den delvis också.

Men som sagt; det här är en C-/skräpfilm som Romero-fans bör hålla sig ifrån. Ni andra som vill se något uselt, släng er över den.

http://www.imdb.com/title/tt0411269/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0