Amusement

Efter en misslyckad semester är Shelby och hennes pojkvän Rob på väg hem och hamnar efter en lastbil. När de stannar till på en bensinmack för att tanka får de veta av lastbilschaffisen att det är igentäppt på de stora vägarna och att han tänker ta skogsvägarna förbi alltihop och erbjuder dem att han ska visa vägen. Detta kommer visa sig vara ett stort misstag..

När Tabitha anländer till sina kusiners hus upptäcker hon att barnvakten hon skulle lösa av har stuckit. Hon tänker inte så mycket mer på det utan njuter av kvällen tillsammans med sina små kusiner. När hon har laggt kusinerna, låst alla dörrar och släckt i hela huset lägger hon sig för att sova. Men gästrummet - där hon ska sova - är också ett rum där en stor samling av clowner förvaras. Tabitha märker dock ganska snart att hon inte är ensam i rummet..

Efter en blöt kväll kommer Lisa hem och upptäcker att hennes bästa vän - Cat - inte är hemma fastän hon sagt att hon skulle vara det. Lisa ringer sin flört Dan och ber han komma över. Dagen efter har fortfarande inte Cat kommit hem. Lisa blir orolig och beger sig iväg - tillsammans med Dan - till ett hotel Cat pratat om. Lisa märker dock ganska snart att det inte är ett hotel av vanlig variant...

De tre unga kvinnorna har en sak gemensamt: de var alla skolkamrater i Briar Hills och de var alla tre inblandade i en händelse med en jämnårig pojke - som hade psykiska störningar.

När det kommer till ologiska filmer med stora hål i storyn och händelseförloppet så har jag sett en del. Men Amusement är nog en av de filmer som väckt flest frågor hos mig. Flertalet gånger under filmen satt jag och frågade mig "Varför gjorde han/hon så?", "Hur kunde det där hända?", "Vad håller han/hon på med egentligen?" och "Vad tittar jag egentligen på?!". Den sistnämnda frågan dök upp ett antal gånger.

Storyn och händelseförloppet är löjligt sönderhugget och filmen skiter emellanåt fullständigt i att förklara saker som inträffar - även om en del av händelserna försätter tittaren i det klassiska Frågetecken-stadiet. Manusförfattaren - Jake Wade Wall (som tidigare skrivit screenplay för remakesen på The Hitcher och When A Stranger Calls) - verkar inte riktigt vetat hur han velat lägga upp filmen, utan har istället försökt att trycka in flera filmers koncept och idéer i en och samma film. Detta resulterar - som jag skrev tidigare - i en enda röra med stora hål i storyn/händelseförloppet och lämnar tittaren som en idiot framför skärmen.

Filmen upphörde dock inte att förvåna mig där, utan fortsatte med urblåsta karaktärer som gjorde de mest klichéefyllda aktioner jag troligtvis någonsin har sett i en film. Skådespelarna har jag aldrig sett förr, men de funkade väl för det här ändamålet. Jag godkänner effekterna iaf. De var välgjorda för att vara en lågbudget/B-film. Dräkten galningen har i andra.. eh, biten.. av filmen är småcreepy och jag gillade den riktigt mycket.

Amusement är helt enkelt en dum sönderhackad film som faktiskt kunde ha blivit en riktigt bra skräckfilm, men sumpas då Wade Wall uppenbarligen inte vet hur man skriver ett skräckfilmsmanus som är läskigt, begripligt och genomtänkt. Istället får vi den här soppan. Den har sina ljusa sidor, men de räddar den inte.

http://www.imdb.com/title/tt0476958/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0