The Blob

Efter att ha tittat på James Rolfe's recensionserie 50’s Alien Invader Remakes, som är i tre delar, blev jag påmind om den här klassiska utomjordingsskräckisen ifrån 1958, som fick en uppföljare och en remake 30 år senare.

Efter att en meteor slår ner strax utanför en liten småstad någonstans i USA. Strax efter nedslaget tar sig en geléliknande livsform ur meteoren och fäster sig på en gammal bondes hand. Två ungdomar, som nästan kör på bonden, tar honom till den lokala doktorn och beger sig sedan iväg för att försöka varna allmänheten.

Givetvis vill inte polisen tro på ungdomarna så de försöker varna människorna som är bosatta i den lilla staden själva. Frågan är, kommer de hinna innan den främmande livsformen ätit upp alla?

Filmen ses troligtvis som skrattretande i dagens läge då effekterna är primitiva och rent av töntiga (med tanke på dagens teknik). Men för att vara från slutet av 50-talet är det en underhållande och ganska välgjord film. Jag störde mig lite på vissa av skådespelarna dock och i flera scener började jag fundera om de stod och tittade rakt in i kameran när det var menat att de skulle titta på den andra skådespelaren. Ja..

Jag gillar den här filmen och tycker att den står på sig än idag, fastän det var över 50 år sedan den släpptes.

För er som blev nyfikna på att se James Rolfe's recensioner på 50-tals rymdinvasionsfilmer så hittar ni dem här, här och här.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0051418/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0