The Blob (1988)

Remaken som kom 30 år efter originalet och som är en riktig kick ass film.

Efter att en meteor slagit ner strax utanför den lilla staden Arborville blir en uteliggare attackerad av en främmande livsform. Snett efter blir han intagen till det lokala sjukhuset av tre ungdomar, varav en av dem, Flagg, är stadens värsting.

Livsformen börjar snart bli större och börjar äta alla som kommer i dess väg. Flagg och fröken-duktig-tjejen Meg försöker att varna människorna i den lilla staden, men givetvis tas de inte på allvar och invånarantalet börjar sjunka drastiskt. Samtidigt anländer oväntad hjälp.. eller är de verkligen där för att hjälpa?

Remaken som kom 30 år efter originalet är en förnyad version av The Blob, men samtidigt som de återanvänder en del scener så bjuder de också på en hel del nya. Slutet är exempelvis ändrat.

Framför kameran ser vi bland annat Kevin Dillon (Platoon, Poseidon) och Shawnee Smith (Saw filmerna). Effekterna är uppdaterade och vi får den här gången verkligen se vad som händer med dem som faller offer för bloben, vilket resulterar i att filmen blir en enda gore-fest. Stundtals är effekterna riktigt imponerande och stundtals är de riktigt cheesiga. Filmskaparna har även valt att trycka in lite komik i det hela och flera scener är ganska komiska.

Jag har givetvis sett den här filmen många gånger och minns den mycket väl ifrån min barndom, då jag verkligen älskade den. Jag älskar den fortfarande, självklart.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0094761/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0