Children Of The Corn

Stephen King's novell som fick en filmatisering och som sedan fick sex uppföljare. Plus att en totalt onödig remake för TV är på gång och släpps troligtvis senare i år eller nästa år.

1981. Solen skiner dag efter dag över Nebraskas majsfält. Skörden bränns bort och går förlorad. Bönderna ber för regn, men förgäves. En dag anländer den mystiske pojkpredikanten Isaac till den lilla staden Gatlin med ett budskap till barnen: "Endast människoblod kan göra marken fruktbar igen och rädda skörden".

1984. Det unga paret Burton och Vicky är på genomresa genom Nebraska och kör, oavsiktligt, på en pojke som står mitt i vägen. När de undersökt pojkens kropp upptäcker de att han har strupen uppskuren och beger sig iväg till den intilliggande lilla staden Gatlin för att försöka få hjälp, vilket kommer visa sig vara ett stort misstag.

Den första filmen i serien om de hjärntvättade mordlystna barnen är en halvdan filmatisering av Stephen King's novell. Effekterna är fruktansvärt cheesiga, händelseförloppet är ganska trögt och filmen är inte det minsta skrämmande. Skådespelarinsattserna är däremot ganska bra. Peter Horton och Linda Hamilton är bra i de vuxna huvudrollerna och John Franklin har ett säreget utseende som är lite småläbbigt. Courtney Gains är ful, irriterande och allmänt dryg att titta på.

Jag har inte läst Stephen King's novell, dessvärre, men jag skulle tro att den är betydligt bättre än den här filmatiseringen. Filmen börjar bra, men sjunker ju längre den går och slutet är något av det mest cheesiga som gjorts i en King filmatisering skulle jag tro. Gosch..

Och att den här filmen har fått sex stycken uppföljare, och har en kommande remake på gång, är för mig obegripligt. När den första filmen är halvdan (eller rent av usel) och har fått en hel bunt uppföljare så får jag griller i huvudet.. och dom kliar.

Jag höll på att glömma av att skriva en grej också, som är viktig i den här serien. Barnen talar, i princip hela tiden, om "Han Som Går Bakom Raderna". Om jag skulle sätta en peng på en gissning, så skulle jag troligtvis säga att det ska vara någon sorts helvetesdemon, eller rent av Satan själv.

Hur som haver, en halvdan filmatisering. Det har kommit betydligt bättre filmer baserade på Stephen King's berättelser, men också sämre.

http://www.imdb.com/title/tt0087050/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0