The Stuff

Larry Cohen film från 1985.

Industrispionen och föredetta FBI agenten David 'Mo' Rutherford hyrs in av några chefer inom glassindustrin för att luska ut vad receptet för den succéfyllda yoghurt-liknande deserten The Stuff är. På något sätt blir dess konsumenter beroende av produkten och konkurenterna vill veta formeln.

Efter lite snokande möter han Nicole, en designer som gjort The Stuff's reklamkampanj. De slår sig ihop och upptäcker ganska snart att The Stuff är någonting helt annat än en delikatess. Under tiden försöker Jason, en pojke som vägrar att äta The Stuff, att ta sig ifrån sitt hem för att komma undan... The Stuff.

Jag tyckte den här filmen var ganska märklig. Den är kategoriserad som skräck/komedi, men den är varken skrämmande eller speciellt rolig. Några enstaka grejer fick mig att flina till lite snabbt. Hela idéen är rätt löjlig egentligen och det hela spårar slutligen ur.

Skådespelarna var bra. Effekterna var desto sämre. Stundtals såg man lång väg att det var en greenscreen (ni vet en sån där skärm de använder i t ex komediserier när skådespelarna sitter i en "bil"). Andra effekter såg ganska leraktiga ut. The Stuff-grejen såg rätt bra ut dock när det enbart var den i bild. Annars var de flesta av effekterna väldigt cheesiga. Storyn var rätt ok, men spårar som sagt ur mot slutet.

Jag brukar ha en förkärlek till halvcheesiga filmer, men den här var lite väl cheesig. Plus att den inte var speciellt kul heller. De få skämt (som jag märkte av iaf) var halvtorftiga och inte något vidare skojiga.

Jag personligen tycker inte filmen är speciellt sevärd, men helt ok. Funkar att titta på om man inte har någonting kvar i cheese-hyllan att titta på.

Roligare kan man ju ha det.

http://www.imdb.com/title/tt0090094/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0