De Lift (aka The Lift)

Holländsk skräckfilm om ett par hissar som börjar krångla riktigt ordentligt. Jag orkade inte leta rätt på ett originalcover, lev med det.

När en av hissarna i en affärbyggnad börjar krångla och stänger in fyra restauranggäster och nästan kväver dom till döds kallas en reparatör, Felix, dit för att undersöka hissystemet. Han finner inga fel och dagarna efter inträffar två dödsfall som är relaterade till hissarna.

Felix fattar misstanke om att något står fel med hissarna och tillsammans med en reporter börjar han rota i det hela.

Jag såg remaken av den här filmen (som kommer upp härnäst) när den kom till Sverige, vilket är runt 7-8 år sedan. Jag gillade remaken och gillar även den här filmen. Jag såg mellan fingrarna gällande vissa grejer.

Exempelvis är inte effekterna de bästa. I en scen där en vakt blir halshuggen (eller vad man ska kalla det) ser man klart och tydligt att det är ett dockhuvud som blir avkapat. Hysteriskt kul, enligt mig. Jag började gapskratta hur som helst.

Dessvärre såg jag den dubbade versionen av filmen och stundtals var dubbningen något fruktansvärd. Stundtals rörde sig inte munnen, men ljud kom. Och stundtals kom det inget ljud, men munnen rörde sig. Herregud...

Hur som helst. Det här är en bra film som har fått grundidéen ifrån JAWS och även om idéen med.. eh.. mördarhissar låter totalt ointressant och rent idiotiskt, så fungerar den faktiskt.

Sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt0087622/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0