Saw

Nu när den sjätte filmen i Saw serien - och ett spel - har släppts tänkte jag göra en återblick på de tre första filmerna. Vi börjar givetvis med filmen som startade allting. Någon djupare storybeskrivning behövs nog inte, skulle jag tro.

Två män vaknar upp i ett gammalt skitigt badrum, fastkedjade i fötterna i varsitt hörn av rummet. De har ingen aning om hur de kom dit eller varför de är där, men de begriper snart att de är med i ett spel upplaggt av en seriemördare endast känd som Jigsaw...

Jag har rätt lite att säga om den första Saw filmen, som inte redan har sagts. Så jag tänkte bara skriva kort om vad jag tycker om den.

Saw är.. en jävligt bra film, och är definitivt den bästa i serien - även om man har sett sönder den 20 gånger och kan hela filmen innan och utan. Det är en bunt bra skådespelare framför kameran, snygga effekter och ett otroligt smart manus som delar ut twist efter twist.. men allt detta vet ju alla redan, inte sant?

Det som fick mig att se den första filmen för runt 5 år sedan var tack vare att en polare som nyligen hade sett den rekommenderade den. Jag såg den. Och jag älskade den. Även om jag har sett sönder filmjäveln så tycker jag fortfarande den är lika smart och snyggt upplaggd som den dagen jag såg den för första gången.

Jag har inte speciellt mycket mer att tillägga om filmen än så. Det är en jävligt bra och smart film, helt enkelt - och Tobin Bell är sjukt bra som Jigsaw (som han även fortsatte vara i uppföljarna). Länge leve Jigsaw!

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0387564/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0