Les Revenants (aka They Came Back)

Zombiefilmer har alltid intresserat mig. Allt från de italienska mästerverken (Lucio Fulci exempelvis) till de amerikanska klassikerna (George A. Romero exempelvis) till de lite nyare lågbudget/skräpfilmerna. När jag hör ordet "zombie" tänker jag oftast på odöda människor (alternativt djur) som har stora varbölder, sönderslitna kroppar och som ser allmänt förjävliga ut.

Men sen har jag givetvis genom mina år som inbiten zombiefilmstittare snavat över filmer där handlingen cirkulerar kring de odöda - fast i ett annat perspektiv än det jag beskrev ovanför. Vart vill jag komma då? Jo, Les Revenants är en sådan film. Den involverar inget direkt våld, blod eller slask i sann zombieanda utan ger sig in på en annan linje.

Tillsammans med resten av världen lamslås en fransk småstad när de nyligen avlidna återvänder från de döda. Regeringen vet inte riktigt vad de ska göra med de återvändande människorna och placerar dem i lokaler tills de vet vad som ska göras. Samtidigt knallar de odöda omkring och har någonting hemlighetsfullt för sig.

Och i den storyn får vi följa ett par personer i den lilla småstaden och deras resa genom det ofattbara. Detta är.. inte underhållande någonstans. Filmen kommer ingen vart under sin löjligt långa speltid på 1 timme och 46 minuter. Det känns mest som att de bara står och trampar på samma ställe hela tiden och när sluttexten rullar upp sitter man och känner sig helt tom och blåst på den tiden man har slängt på filmen.

Filmens första problem är att den är åt helvete för lång. Vissa scener hade antingen kunnat kortats ner eller rent av skippats. Det andra problemet ligger i att många frågor som väcks under filmens gång blir aldrig besvarade. Varför gjorde de så? Vart ska de egentligen? Varför kom de tillbaka som odöda? Det tredje problemet är att det börjar inte röra på sig förrens efter ca 80 minuter in i filmen, vilket gör att filmen känns bara otroligt seg och.. rent av ointressant.

Jag förstår givetvis vad regissören/manusförfattaren Robin Campillo (och Brigitte Tijou, som skrev manuset tillsammans med Campillo) vill säga med filmen: vad skulle du ha gjort om dina nära och kära återvände från de döda? Jag skulle tippa rätt starkt på att man hade reagerat som flera av karaktärerna i filmen, men tack vare bristerna filmen har blir det hela mest segt och ointressant.

Konceptet tycker jag det inte är något fel på, men då händelseförloppet är ett rent dött lopp med en massa obesvarade frågor i slutet så sjunker filmen som en sten i en sjö. Idéen bakom filmen är det inget fel på, men framförandet är så pass segt, ointressant och rent av tråkigt att filmen blir bara en enda transportsträcka mellan första scenen och sluttexten.

Les Revenants är ingenting för zombieälskare, utan mer för de som vill se ett långdraget drama som inte besvarar speciellt många av de frågor man kan få som tittare.

http://www.imdb.com/title/tt0378661/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0