Hellraiser

Efter att Frank Cotton lyckats lösa en mystisk pusselbox öppnas porten till helvetet och Frank slängs in i en värld av sadistisk tortyr och njutning.

Senare flyttar hans bror Larry och hans fru Julia - som var Franks hemliga älskarinna - in i det gamla huset. I samma veva som de flyttar in råkar Larry ut för en smärre olycka och hans blod skvätter över vindsgolvet - vilket blir en öppning för Frank, som tar sig tillbaka till jorden från helvetet. Frank behöver emellertid människoblod för att bli mänsklig igen och begär av Julia - efter att hon har hittat honom - att hjälpa honom.

Det var 10 år sedan jag såg den här sist, då i en smått klippt vhs release av filmen. Nu när jag har sett den igen så tycker jag att det är lite synd att jag inte har sett om den här filmen förrens nu. Hellraiser förtjänar verkligen den kultstatus den har fått.

Det enda jag rynkar på näsan åt när det gäller den här filmen är de halvtorftiga och 80-talsstinkande "el"-effekterna som dyker upp titt som tätt genom filmen. Kunde de inte ha kommit på något lite mer.. kreativt? Allt annat är riktigt bra i filmen. Storyn är lagomt komplicerad, skådespelarna är riktigt bra, effekter och makeup är grymt snygga (bortse från "el"-effekterna) och det märks att det är Clive Barker som står bakom det här mästerverket.

Och som med många andra skräckfilmstitlar fick även Hellraiser en hel bunt uppföljare. 7 stycken uppföljare, för att vara närmare bestämd. Och en remake - som det dessvärre har skjutits på - av Barker himself är på gång också.

Har du inte sett Hellraiser och älskar skräckfilm, då tycker jag att du ska ställa dig i hörnet med dumstruten en stund och fundera över saken. Har du sett den, good for you. Se den igen. Jag kommer göra det.. så småningom.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0093177/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0