Falling Down

Den frånskilde f.d försvarsindustri ingenjören William Foster har fått nog. När han en varm sommardag hamnar mitt i en trafikstockning överger han sin bil och börjar till fots ta sig till Venice, där hans ex-fru och dotter bor för att fira sin dotters födelsedag. Men på sin väg till Venice stöter Foster på diverse olika vardagliga trakasserier - som han slår tillbaka mot.

Samtidigt som Foster är på väg "hem" är det sista dagen för den gamla kriminalaren Martin Prendergast - som ska gå i pension för sin frus skull. Men istället för att njuta av sin sista dag på jobbet börjar Prendergast att successivt bli mer och mer indragen i fallet kring Foster och hans resa "hem".

Jag har inte så mycket att säga om Falling Down, så jag har tänkt vara kortfattad kring filmen. Filmen återspeglar bitvis verkligheten på ett relativt realistiskt sätt och Michael Douglas bevisar att även de tysta personerna kan vara farliga för sin omgivning. Genom filmen känner man igen sig lite grann i vissa av situationerna Foster (Douglas) hamnar i - även om man kanske inte skulle genomföra så pass extrema handlingar som Foster gör för att ge igen på samhället. Under filmens gång kan jag inte låta bli att känna att det är Foster som är "the good guy", medans poliserna och samhället är "the bad guys", men i slutet av filmen vänds givetvis allting till det motsatta och verkligheten hinner ikapp en.

Mer än så tänker jag inte skriva. Om man vill se ett starkt drama - med lite förgreningar ut i action och thriller genrena - så tycker jag absolut att man ska se Falling Down.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0106856/

Kommentarer
Postat av: Rosie

Såg den hör för inte så längesen. Hmm, när var det? tänker



JO! Det var när Flumm var här. :p Så jag, Sandra, Flumm och Markus kollade på den. Jävlaranamma vad bra den var! :D



Den jag kan jag med rekommendera. :D

2009-09-10 @ 04:42:49
URL: http://roosiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0