Rise Of The Footsoldier

Jag blev rekommenderad den här av min polare O och jag tänkte inleda med ett citat från honom: 'En grym sak du kommer märka med filmen är att eftersom den utspelar sig mellan typ 70- och 90-talet, är hur krogen, festerna, klädstilarna och allt har utvecklats. Rätt tuff detalj bara.'

Filmen, som är baserad på verkliga händelser, följer Carlton Leach's liv från det att han var en fruktad general i en fotbollshuliganliga till det att han blev en medlem i en välkänd liga som for fram genom London och Essex i slutet av 80- och en bit in i 90-talet.

Genom tre decennier av hans liv får vi följa honom från fotbollshuliganismen, genom hans karriär som dörrvakt, hans involverande i de kriminella kretsarna kring den tidiga ravescenen och därpå hans uppstigning till att bli en av de mest fruktade och respekterade kriminella i landet.

Jag blev som sagt rekommenderad den här filmen av min polare O och han tyckte absolut att jag skulle se den. Jag tänkte inte så mycket på det utan införskaffade den och lät den ligga ett tag. Nu har jag sett och jag tänker bara säga: Fy skäms på mig!

Bara några få minuter in i filmen förstod jag att jag skulle gilla den här filmen.. mycket. Skådespelarna är grymt bra och många repliker de har fick mig att vråla av skratt, även om filmen har ett väldigt mörkt och dystert budskap. Filmen är underhållande och blev egentligen aldrig tråkig, utan det hände hela tiden någonting. Ingenting förskönas och vi får se en verklighet som finns än idag.

Vilken idiot som har kategoriserat filmen som 'Action' på IMDB vet jag inte, men det här är långt ifrån en actionfilm. Det här är ett tungt drama som delvis har humor och så givetvis delvis skottlossning men den bör inte klassas som action. Det vilseleder troligtvis många, vilket jag skulle tippa på gör att många tycker att den är dålig då det inte är konstant skottlossning.

Det här är en av de bästa filmerna jag har sett på länge måste jag säga och jag kommer att se om den fler gånger, definitivt.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0901507/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0