The Punisher (1989) / The Punisher (2004)

Originalfilmen med The Punisher, där Dolph Lundgren axlar rollen som den obarmhärtige rättskämpen som slaktar skurkar till höger och vänster.

Efter att Frank Castle's (Lundgren) familj blivit utplånad av maffian bestämmer han sig för att ge upp polisyrket och ta lagen i egna händer. Han flyttar ner i kloakerna under staden och lever ett liv i ensamhet, så när som på råttorna i kloakerna och en alkoholiserad uteliggare som förser honom med information kring maffiafamiljerna som han lyckats fiska upp på diverse olika ställen.

Efter att Castle/The Punisher har utplånat stora delar av maffiafamiljerna går Gianni Franco, en av maffiafamiljernas ledare, in och för samman alla maffiafamiljer för att göra dem själva starkare. Detta leder dock till att den japanska maffian, Yakuza, får upp ögonen och lägger sig i leken. Ganska snart står Frank Castle, aka The Punisher, inför en svår uppgift: att rädda barnen till dem som han har försökt utplåna i fem år, och dessutom sammarbeta och slåss på samma sida som den man som står ansvarig för att hans familj är död.

Originalet av The Punisher är en riktigt våldsam film, kan jag säga direkt. Vad jag vet så har den blivit klippt i ett och annat land just pga det våldsamma innehållet. Dolph är bra som Frank Castle och han åker på en del stryk i den här filmen också, vilket är lite underhållande att se att ett sånt muskelberg (som han var då) åker på smisk av en slank liten brutta.

Anyway.. originalet på The Punisher är bra, tycker jag iaf. Den innehåller våld, en bra drivande story, en del scener där det skjuts och bra skådespelare. Dessutom skulle jag tippa på att det här är Lundgrens bästa film, i mina ögon.. även om jag gillar Men Of War också.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0098141/

Nyinspelningen där Thomas Jane tar över rollen från Lundgren som Frank Castle. Och den här gången är det John Travolta som står för skurkrollen.

Under en undercover operation blir Bobby Saint, son till den korrumperade affärsmannen Howard Saint (Travolta), dödad. FBI agenten Frank Castle (Jane) drar sig tillbaka efter operationen för att ha mer tid med sin familj.

Men familjelyckan slåss sönder ganska snart pga att Howard håller Frank ansvarig för sin sons död. Howard skickar legosoldater efter Frank och hans familj, som är på en familjeträff. Det hela slutar i en massaker, och den enda som överlever är Frank, som lämnas för att dö.

Utbränd och fördärvad av sina minnen av sin familj börjar Frank skrida till verket med sin hämndaktion. Ganska snart blir han känd som 'The Punisher', som agerar jury, dommare och bödel på samma gång och han låter ingen komma i hans väg. Hans ända mål är att förgöra Howard Saints familj, och Howard själv...

Remaken av The Punisher är en riktigt bra remake måste jag säga. Jag har sett den många gånger (precis som originalet) och jag gillar den lika mycket om jag ska vara ärlig. Skådespelarna är riktigt bra och storyn flyter på fint.

Skillnaden mellan originalet och remaken, vilket ni troligtvis redan kommit på själva, är ju att i originalet får vi se hur Franks familj blir dödade i en flashback, medans i remaken har filmskaparna valt att göra en längre sekvens där vi får se hur Franks familj blir dödade.

Hur som haver är remaken en bra film, men samtidigt så är originalet det också.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0330793/

Nu undrar ni säkert varför jag har gjort den här lilla specialrecensionen med The Punisher-filmerna. Svaret är mycket enkelt: det kommer en uppföljare på remaken av The Punisher i December (vars titel är Punisher: War Zone).. och jag råkade återigen få syn på originalet av The Punisher, så jag bestämde mig för att göra en liten specialrecension av de här två filmerna.

Ja, för att avrunda den här specialrecensionen så vill jag bara säga; mycket nöje gott folk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0