Evilspeak

Ytterligare en Clint Howard film.

När den utstötte militärkadetten Stanley Coopersmith (Howard) städar i källaren på militärskolan, där han studerar och bor, hittar han en gammal bok med en pentagramstjärna på framsidan. Efter att ha översatt texterna i boken upptäcker han att boken innehåller texter skriven av en gammal präst, Fader Esteban. Texterna beskriver hur han skänker sin själ till Satan och vad som behövs för att han ska kunna komma tillbaka till de levandes värld.

Stanley förbereder allting och försöker att få Esteban att komma tillbaka, men misslyckas. Efter ett par incidenter lyckas han.. och hans plågoandar får vad de förtjänar.

Som jag tidigare nämnt så älskar jag Clint Howards filmer. Men den här filmen skiljde sig från hans andra filmer. Den är för det första riktigt seg och det händer inte så mycket förns långt in i filmen, vilket jag blev väldigt besviken över. För det andra sparade filmskaparna allt krut till slutscenerna.

Filmer där de sparar allt krut till slutet brukar jag inte gilla. Att sitta och tröga igenom en film utan att något speciellt händer är det värsta jag vet och när filmskaparna trycker in krutet i slutet på filmen blir jag bara irriterad. Varför inte jämna ut filmen och slänga in ett par scener där det händer något intressant istället för att spara allt till slutet? Gör man så finns det risk att tittaren stänger av filmen och skiter i att se klart den.. ja, ni fattar nog hur jag tänker.

Jag säger dock inte att filmen är kass, utan bara att den är väldigt seg. Den är välspelad och Howard gör en bra insatts, som vanligt. Effekterna, när det väl händer något, är riktigt schyssta också. Men filmens stora brist är att det händer för lite under för lång tid.

Jag tänker inte rekommendera den här filmen, just pga att den är seg.. men gillar man lite udda filmer, eller att man bara tycker sega filmer är bra, så kan man väl titta på den här.

http://www.imdb.com/title/tt0082346/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0