The Howling

Ytterligare en Joe Dante film (han som gjorde bland annat Gremlins filmerna och Small Soldiers), som har fått en rejäl kultstatus.. och givetvis en hel bunt uppföljare.

Karen White är nyhetsankare på TV. Efter att ha medverkat i en polisinsats för att fälla seriemördaren Eddie Quist, som hon med nöd och näppe undkommer med livet i behåll, får hon våldsamma mardrömmar. Tillsammans med sin man Bill, tar hon in på ett avlägset rehabiliteringshem känt som "Kolonin". Om nätterna hör hon ohyggliga ylningar från skogen och grannarna verkar lite väl ivriga att få henne att känna sig som hemma.

Snart upptäcker Karen varför grannarna är så ivriga.. och vad som ylar ute i skogen om nätterna.

De tidigare Joe Dante filmerna jag har sett och recenserat har jag rekommenderat.. det här blir inget undantag. Jag har sett den här filmen en gång tidigare, men då var jag så pass full att jag inte hängde med i filmen överhuvudtaget. Givetvis skäms jag över detta då jag missade en toppenrulle.

Make-upen var skrämmande och snuskigt imponerande. Skådespelarna var riktigt bra och drev på storyn på ett riktigt snyggt sätt. Många av skådespelarna, däribland Dick Miller, har givetvis medverkat i flertalet av Dantes andra filmer också. Storyn är bra, även om den är smått seg till en början.

Kort sagt:

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0082533/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0