Seed

Det var ett tag sen jag recenserade en Uwe Boll film.. så nu är det dags för en igen.

Den galne och sadistiske seriemördaren Seed sätts i elektriska stolen för att avrättas. Efter två försök lever han fortfarande och de ansvariga för avrättningen bestämmer sig för att binda honom och begrava honom levande. Vilket visar sig bli ett ödesdigert beslut.

Till en början fick jag intrycket av att filmen skulle bli en orgie av sadistiska händelser, motbjudande scener och saker som till och med får mig att få gåshud. Givetvis fick jag helt fel intryck.

Filmen inleds med att vi får se riktigt sadistiska och riktigt vidriga saker som Seed gör mot djur.. och människor. Detta byts emellertid ut mot blod, gore och övervåld ju längre filmen går. Slutet var riktigt vrickat och kändes som om Boll inte riktigt visste hur han skulle avsluta filmen.

Skådespelarna var vad jag hade räknat med; Boll-filmsskådespelare som vet på ett ungefär hur man ska agera framför kameran utan att få tittarna att stånka och stöna över att allt enbart är överspelat. Effekterna var bra, precis som de flesta andra Boll-filmer. Storyn var riktigt störd och väldigt bizarr.

En sak jag störde mig som fan på var belysningen. I vissa scener var den så urusel att det kan jämföras med att man går på dass för att pissa en natt och helt plötsligt blir det strömavbrott. Det jag vill säga är att du är in deep trouble med tanke på att du inte ser ett jävla dugg.

I korta och långa drag funkar den här filmen hyggligt. Boll överträffade sig inte själv överhuvudtaget med den här filmen, utan den känns mest som något som han bara slängt ihop över en helg med ett sexpack pilsner och en bunt porrfilmer.

http://www.imdb.com/title/tt0758781/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0