Pumpkinhead

En gammal Lance Henriksen film!

1957. Pojken Ed Harley bevittnar en kväll när den gamla demonen Pumpkinhead utkräver hämnd åt någon som har återuppväckt honom.

1988. Ed har blivit vuxen och är pappa sen ett par år tillbaka. En dag när han och hans son Billy är vid deras fruktaffär dyker en grupp ungdomar upp som är på väg till en stuga inte allt för långt därifrån. När Ed far iväg på ett ärende blir Billy av misstag påkörd av en av ungdomarna när han åker cross. I ren rädsla för att hamna i fängelse sticker den unga mannen tillsammans med sin flickvän iväg och hack i häl har de sina vänner.

När Ed återvänder från sitt ärende hittar han Billy svårt skadad. Ed bestämmer sig för att leta reda på en gammal häxa som bor någonstans i skogarna kring affären. När han väl har hittat henne ber han henne om att återuppväcka Pumpkinhead för att hämnas på ungdomarna.

Men priset för att väcka Pumpkinhead är större än vad Ed hade räknat med. Är han beredd att betala?

Jag hade läst en del om den här klassikern men aldrig riktigt engagerat mig i att införskaffa den. Och nu äntligen har jag faktiskt sett den och jag måste säga att jag är imponerad. Den överskred mina förväntningar... och inte lite heller. Lance Henriksen som den vuxne Ed Harley är grymt bra och gör en riktigt schysst prestation i den här filmen. Vi skymtar till George 'Buck' Flower (bland annat Wishmaster) också. De övriga skådespelarna är hyggliga och jag tyckte de gjorde ett bra jobb.

Effekterna var hyggliga även om de inte spädde på med våld och blod. Make-upen däremot var riktigt cool och gjorde mig ganska imponerad tack vare att jag hade räknat med att det här skulle vara en riktig B-rulle med halvtaskiga effekter och halvtaskiga skådespelare. En till rätt cool grej är att filmen är baserad på en dikt av Ed Justin. Den går så här: "Keep away from Pumpkinhead, unless you're tired of living. His enemies are mostly dead, he's mean and unforgiving. Bolted doors and windows barred, guard dogs prowling in the yard. Won't protect you in your bed. Nothing will, from Pumpkinhead."

Hur som haver är det en riktigt bra skräckfilm iaf. Jag är riktigt imponerad.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0095925/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0