Clownhouse

Clownskräck av mannen bakom Jeepers Creepers filmerna.

Två veckor innan Halloween kommer en cirkus till en liten stad. I samma veva rymmer tre stycken mentalpatienter ifrån det lokala mentalsjukhuset. Tre bröder, som är ensamma över kvällen, bestämmer sig för att gå på cirkusen. Väl på cirkusen får Casey, den yngsta brodern, panik när en av clownerna försöker dra upp honom i ringen, tack vare att han har clownskräck.

Snett efter att de tre bröderna har kommit hem dyker mentalpatienterna upp.. utklädda till clownerna från cirkusen.

Den här independent filmen, som är lite i stuk med den första Halloween filmen, är riktigt kuslig. Skådespelarna är bra, även om man kan tycka att de tre bröderna är töntiga emellanåt. Och istället för tonvis med blod, gore och äckel så har Victor Salva valt att spara på blodet och fokusera på stämningen istället.

Jag gillar ofta clownskräckisar och det här är inget undantag. Jag har sett den en gång förut och när jag fick syn på den på dvd så införskaffade jag mig den per omgående. Anledningen till att jag gillar den är, som jag skrev längre upp, den grymt kusliga stämningen den har över sig och de välspelade karaktärerna. Samt en schysst, men enkel, story som drivs på ett snyggt sätt.

Är man för såna här filmer är det här ett måste.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0094886/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0