Hospital Massacre

En av många slashers som kom under 80-talet. Releasen jag såg var släppt under aka-titeln X-Ray.

1961. Susan och hennes kompis leker på Alla Hjärtans Dag. Plötsligt knackar en pojke på dörren och springer sedan iväg efter att ha lämnat ett rött kuvert. Susan öppnar dörren och hittar kuveret. Hon ser vem som har lämnat det och knycklar ihop pappret och hånskrattar åt Alla Hjärtans Dag-kortet pojken lämnat. Strax därpå går hennes vän en grym död till mötes.

19 år senare. Susan har nu vuxit upp och har en egen flicka. Hon är frånskild och har en ny kille på gång. Hon besöker ett sjukhus för att få svar på några prover hon har tagit. Men snart börjar personal försvinna spårlöst och provsvaren visar märkliga svar. Snart börjar Susan dock ana att någon fipplat med provsvaren, och att någon vill henne illa, den här Alla Hjärtans Dag, 19 år efter händelsen i hennes barndomshem...

Den här slasherfilmen är trög. Dom kunde lätt klippt bort ca 20-30 minuter av filmen, och den skulle ändå bli begriplig. Vissa scener är rent utsagt onödiga och långtråkiga. T ex kunde dom kortat ner (eller tagit bort den helt) en undersökningsscen. Slutet är utdraget och är inte speciellt spännande, vilket tråkade bara ut mig ännu mer.

Dom har dock inte sparat på våldet i den här filmen, och vissa saker för mina tankar till Halloween II och My Bloody Valentine. Men våldet räddar tyvärr inte den här filmen. Tiden mellan varje mord är alldeles för utdragen och långtråkig. Dessutom är filmen förutsägbar och man vet egentligen redan på förhand vad som ska komma.

En sak man inte kan räkna ut dock (iaf inte jag) var vem mördaren var typ 15 minuter in i filmen, vilket är en bra sak. Men utöver det och våldet, så är den här filmen en av många slashers som inte förtjänade att bli ihågkommen, iaf i mitt tycke.

Elizabeth Hoy spelar för övrigt den unga Susan, vilket hon gör bra. För er som inte har den blekaste vem Hoy är/var, så kan jag tala om för er att hon medverkade i den gamla fina slasherfilmen Bloody Birthday, ifrån 1981, som är en riktigt nice film, som jag kanske kommer recensera när jag har torka på filmer.

Iaf, om ni vill se en slasherfilm, så se inte den här. Den kommer enbart göra dig/er besviken. Den gjorde mig det iaf.

http://www.imdb.com/title/tt0082527/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0