Friday The 13th

Helt i brist på saker att göra, så tänkte jag recensera hela Friday The 13th-serien. Den fristående filmen Freddy Vs. Jason kommer jag recensera efter A Nightmare On Elm Street-serien är recenserad, vilket lär bli rätt snart, för er som undrar.

1957 drunknar en pojke när han är på lägret Camp Crystal Lake pga att lägerledarna inte var uppmärksamma. Fredagen den 13de, 1958, blir två lägerledare brutalt mördade av en okänd gärningsman på lägret Camp Crystal Lake. 20 år senare ska lägret öppnas igen, men någon vill inte det, och snart börjar dom blivande lägerledarna försvinna, en...efter en...en efter en...

Den här fina gamla slasherfilmen var startskottet för en hel hög med slasherfilmer under 80-talet. Vissa bättre än andra. Vissa borde inte fåtts släppas, och vissa borde ha fått mer uppmärksamhet än andra. Men även om Friday The 13th inte är modern för slasherfilmer, så var det alltså startskottet för slashergenren. 

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har sett den här filmen, så pass mycket gillar jag den. Även om storyn är simpel och tunn, så är den ändå effektiv och funkar finfint med en bra skådespelarassamble, med bland annat en ung Kevin Bacon! Effekterna är riktigt bra av Tom Savini himself! Och att skräcklegenden Sean S. Cunningham regisserade gör ju inte saken sämre.

Ja, jag vill inte säga så mycket mer om den här riktigt bra slasherfilmen egentligen, mer än att man bör se den. Något man bör ha i åtanke dock, är att samtliga Friday The 13th-filmer, har klipp, även om dom är släppta på dvd. Det är dock klipp för att korta ner vissa scener och scener som egentligen bara var onödiga att ha med osv. Jag har sett dessa scener, och vissa scener var riktigt långtråkiga, och i min mening så tycker jag att vissa scener var bra att dom tog bort ur filmerna.

Anyway, se den här filmen! Rekommenderas starkt!

http://www.imdb.com/title/tt0080761/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0