Fucking Åmål

Alla borde veta vilken film det här är, om inte är det nog dags att sluta titta på film.

Filmen handlar om ett antal ungdomar i åldrarna 14 - 17. Elin, en av Åmåls populäraste tjejer som har hånglat med i princip varenda kille i kommunen. Hennes syrra Jessica, som är tillsammans med Markus, som tycker han är tuffast i hela Åmål. Markus bästa polare heter Johan, som är kär i Elin. Och så har vi ju Agnes också.. som är hemligt förälskad i Elin.

Ja, den här filmen släpptes när jag gick i mellanstadiet.. 1998 för att vara närmare bestämt. Det tog flertalet år innan jag införskaffade den på vhs (detta var alltså innan dvd fanns i alla hushåll). Första gången jag såg den älskade jag den, och dom kommande åren efter jag köpt den såg jag den många.. många.. många gånger.

Ja, nu är vi iaf tillbaka i nutid, och jag är en vresig filmrecensent och har faktiskt en del att gnälla på om den här filmen. För det första vill jag säga att Rebecca Liljeberg är väldigt träig i många av hennes scener, dessutom ser det ut som om hon är till att börja flina i princip hela tiden vilket störde mig något fruktansvärt.

Storyn är bra, och den visar till en viss del hur verkligheten ser ut.. men (det är alltid ett men, inte sant?) vissa saker känns egentligen bara larviga. T ex den så kallade festen dom är på i filmen känns enbart omoget och riktig fjortisfylla så det skriker lång väg.. suck..

Alexandra Dahlström är bra i rollen som Elin, men samtidigt så spelar hon över till och från och det hela känns väldigt fjortis.. men inte lika träigt som Rebecca Liljebergs insatts iaf.

I långa drag är det en bra svensk dramafilm, som har en och annan scen där man får lov att lägga av ett fnitter eller ett rejält gapskratt. Jag gillar filmen fortfarande.. även om jag ser mer kritiskt på den nu, än vad jag gjorde för 6 år sen (vilket var den sista gången jag såg filmen).

http://www.imdb.com/title/tt0150662/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0