Pon (aka Phone)

Orkade inte leta reda på något cover med titeln Pon, så fick bli filmens internationella cover med titeln Phone.

Efter att ha skrivit en serie av artiklar om en pedofilhärva får journalisten Ji-won flera hotfulla samtal på hennes mobiltelefon vilket leder till att hon byter nummer. Hennes nära vän Ho-jeong och hennes man Chang-hoon bjuder in Ji-won till att flytta in i deras hus i Bang Bae som är tomt och stängt.

Kort efter att hon har fått sitt nya nummer svarar Ho-jeong's dotter, Yeong-ju, i Ji-won's mobiltelefon. Efter det är Yeong-ju inte sig lik. Hennes beteende förändras drastiskt och föräldrarna tar kontakt med diverse olika läkare för att försöka hitta felet.

Samtidigt börjar Ji-won att göra efterforskningar om numrets tidigare ägare - och en skrämmande hemlighet börjar nystas upp...

Jag såg den här filmen för ett par år sedan. Minns inte riktigt när, men jag har för mig det var något år efter att den släpptes, typ 2003.. eller så. Hur som helst så var jag full och mindes inte ett skit om den. Så jag beslöt mig för att se om den.

Filmen kom ungefär då den stora vågen med flickor-med-långt-hår-som-har-taskig-solbränna-filmer kom (Ring, One Missed Call, Grudge etc). Och den är ungefär som alla de där filmerna. Den ger ingenting nytt, men samtidigt återanvänder den gamla idéer på ett snyggt sätt med en liten twist på slutet av filmen.

Skrämselfaktorn är ganska lagomt och den blir ganska spännande då och då, men skrämmande tyckte inte jag att den blev. Skådespelarna är som i alla andra asiatiska skräckfilmer och effekterna är som vanligt bra.

Finns det ingen remake av den här filmen? Till en början trodde jag inte det. Men efter att ha tittat lite på IMDB upptäckte jag till min stora fasa att den här filmen får en remake 2010, under titeln The Phone. DOH! Jag hatar Hollywood. Fast, en sak som är lite underlig är att det kommer att ha tagit 8 år innan de släpper en remake på den här filmen då Hollywood varit riktigt duktiga på att sabotera fina filmer med sitt värdelösa rip-off-skräp.

Hur som helst, en sevärd skräckis om man fortfarande är stenkåt på filmer så som Ring, One Missed Call och Grudge. Jag gillar den iaf.

http://www.imdb.com/title/tt0323630/

Kommentarer
Postat av: Matilda

Finns nog med såna filmer, när ska filmskapare inse det..

2008-12-31 @ 04:24:08
URL: http://matildaostman.blogg.se/
Postat av: Vahetere...Orka?

Jag instämmer, hur du än menar. Jag är less på alla förbannade remakes som dyker upp och jag är ganska less på alla flickor-med-långt-hår-som-har-taskig-solbränna-filmer som har kommit. Men sånt skit säljer ju, uppenbarligen.. så vi lär väl få se många såna filmer till innan de ger upp.

2008-12-31 @ 12:35:26
URL: http://vahetereorka.blogg.se/
Postat av: Rosie



Jadu, du vet vad jag tycker om The Grudge.. C.c Kommer nog inte vilja se den här.. :O

One Missed Call har jag eller inte sett faktiskt. Är den sevärd? Har du någon recension om den/dom? (:



Gott Nytt år!

2008-12-31 @ 15:08:24
URL: http://roosiee.blogg.se/
Postat av: Vahetere...Orka?

One Missed Call filmerna är sevärda, ja. Nej, jag har inte recenserat dem än, fastän jag såg 2an och 3an här för någon vecka sen.



Jag har tänkt se om alla 3 rakt igenom och göra en trilogi-recension så småningom, så stay tuned.

2008-12-31 @ 15:11:50
URL: http://vahetereorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0