NaPolA

Titeln är rätt. NaPolA står för National Political Academy. Den svenska releasetiteln är Führerns Elit.

Berlin - Wedding, sensommaren 1942. Den unge boxaren Friedrich blir upptäckt under en match i ringen av en lärare på en Napola - en strikt patriotisk elitskola. Läraren föreslår Friedrich att söka till skolan, vilket Friedrich ser som en möjlighet att komma ifrån fattigdomen och sin antinazistiska far.

Efter att ha förfalskat sin fars namnteckning sticker Friedrich iväg till skolan. Han gör sig snabbt ett namn i ringen och hans patriotiska övertygelse går inte att ta miste på. Han lär snart känna landshövdingens son, Albrecht, och bygger upp en nära vänskap med honom.

Mer än så tänker jag inte skriva, då jag inte tänker spoila halva filmen vilket jag tyvärr lär få göra om jag ska berätta något mer.

När jag satte på filmen var inte förhoppningarna höga kan jag säga. Jag förstod att jag hade ett nästintill 2 timmar långt drama framför mig och jag höll bara tummarna att jag skulle orka sitta still och titta igenom hela filmen.

Nu när jag tittat igenom den känns det mest som om jag fått en snyting för att jag tänkte så om filmen. Filmen var riktigt bra med duktiga skådespelare, en bra och gripande story och ett händelseförlopp som rullade på i ganska högt tempo vilket gjorde filmen mer intressant.

Jag skulle vilja påstå att det här är Tysklands svar på Ondskan, omän mycket skiljer de åt. Likheterna är många, men samtidigt är olikheterna många.

I min mening är det här en riktigt bra och gripande film.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0384369/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0