Halloween II

Uppföljaren som kom tre år efter den odödliga klassikern och som tar vid precis innan den första filmen lämnade publiken. Det här är mer av natten då HAN kom hem.

Sex skott ekar i den sena Halloween-natten i Haddonsfield, 1978. En man med vit mask ramlar ner från en balkong och slår i backen. Sekunderna senare är han borta.

Dr. Loomis och den lokala polisen fortsätter sin jakt på Michael Myers. Samtidigt blir Laurie Strode intagen på det lokala sjukhuset för att få sina sår omhändertagna och för att vila sig från chocken av attackerna, men hon börjar ifrågasätta varför Michael är ute efter henne. Michael emellertid får snart reda på att Laurie fortfarande lever och beger sig till sjukhuset för att avsluta det han har påbörjat.

Jag ville minnas att Halloween II var en höjdarrulle, precis som första filmen. Men givetvis kom jag ihåg ganska fel. Tvåan är bra, men den når inte alls samma höjd som första filmen gjorde. Den innehåller en del brister som är rent idiotiska. Som exempel kan jag ta att sjukhuset verkar väldigt öde för att vara ett sjukhus, men uppenbarligen är det bara Laurie och de som jobbar nattskiftet där som är på sjukhuset. Hur går det ihop?

Men om man ser mellan fingrarna när det gäller såna problem så funkar filmen tack vare att Donald och Jamie Lee återigen axlar rollerna som Dr. Loomis och Laurie. De övriga skådespelarna funkar överlag, men känns ganska standard inom slasher-genren.

Det lilla våldet som var med i ettan är utbytt mot några riktigt våldsamma mordscener. Jag misstänker att de som gjorde den här filmen försökte gå i samma fotspår som Friday The 13th; våld både säljer och skrämmer.

Jag har, utöver att ha sett om den här filmen, läst lite recensioner här och var, bland annat på Discshop. Jag måste säga att jag tror jag aldrig har läst så idiotiska kommentarer om en film och att de dessutom inte verkar veta vad stor bokstav, punkt, rättstavning samt mellanslag innebär.

Summan av kardemumman blir att Halloween II är en bra film, även om den har några riktigt idiotiska brister. För att se den här filmen och begripa någonting what so ever, så lär man också se den första filmen före den här.. annars lär det bli rejäla hål i storyn för en. Bara en rekommendation.

http://www.imdb.com/title/tt0082495/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0