Halloween H20: 20 Years Later

Sjunde filmen som det blev ett jäkla rabalder om tack vare att den tar vid 20 år efter de första händelserna och för att Jamie Lee Curtis återigen medverkar i en Halloween-film.

20 år har gått sen Laurie Strode blev attackerad och nästan dödad av sin bror Michael Myers. Laurie, som har bytt identitet till Keri Tate, arbetar som rektor för en privatskola i Kalifornien. Hennes nerver har pajat och har resulterat i att hon har fått problem med spriten. Oron om att Michael fortfarande är i livet och ute efter henne håller sig fortfarande stark.

När Halloween-kvällen står vid ytterdörren åker hela skolan, förutom 4 ungdomar (däribland Laurie's 17 åriga son John), Laurie, hennes älskare och kollega Will och vakten Ronald iväg för att tälta. Efter mörkrets intrång dyker dock Michael upp och han är där för att avsluta det han påbörjade för 20 år sedan.

Många säger att det här är den sista delen i den "riktiga" Halloween-trilogin (Halloween, Halloween II, Halloween H20: 20 Years Later). Jag säger att det är en halvdan modern slasherfilm som försöker göra det originalet gjorde, men misslyckas rejält med det. För det första så får vi se Michael strax innan han ska slå till, vid nästan varje tillfälle. För det andra är dessa tillfällen väldigt få, vilket blir ett stort snark. För det tredje finns inte originalets stämning med i den här filmen.

Visserligen är filmen uppbyggd på ett ungefär så som det klassiska originalet är; man får lära känna karaktärerna innan Michael börjar beta av dem en efter. Det funkade i originalet, det gör det inte i den här filmen i min mening.

Utöver Jamie Lee Curtis ser vi även Josh Hartnett (som senare medverkade i The Faculty, Pearl Harbor, Black Hawk Down och 40 Days And 40 Nights) i sin första roll, Adam Arkin (Hitch), LL Cool J (S.W.A.T.) och Michelle Williams i viktiga roller.

Jag köpte den här på VHS precis när den släpptes och jag gillade den väldigt mycket då. Mitt tycke har förändrats genom åren och betyget jag ger är att det är en ok film, även om den har en del brister.

http://www.imdb.com/title/tt0120694/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0