Dolly Dearest

Child's Play rip-off.

Någonstans i Mexico gräver en arkeolog fram en grav som sägs ha tillhört ett djävulsbarn som blev begravt av Sanzia folket, en stam som dyrkade Satan. Efter en incident får arkeologen stendörren över sig och dör.. och släpper ut någonting ondskefullt.

Kort efter kommer en amerikansk familj till Mexico för att rusta upp en gammal dockfabrik. Fadern och dottern hittar en bunt med dockor som de gamla ägarna har lämnat efter sig varpå fadern ger dottern en av dockorna. Men ganska snart börjar dottern förändras och flertalet dödsolyckor inträffar.

Snark, snark och snark. Det är vad jag har att säga om den här Child's Play rip-offen. Jag läste ett inlägg på IMDB om den här filmen där det stod att det inte alls var en Child's Play rip-off. Min respons, om jag träffat personen i fråga, hade troligtvis varit ett knytnävsslag rakt i nyllet på fanskapet.

Det skriker rip-off lång väg då likheterna är ganska stora. Liten dryg ful snorunge får docka. Docka ond. Docka dödar människor. Ingen av de vuxna tror att dockan har något med dödsfallen att göra. Snaaaark!

Att dessutom händelseförloppet är ungefär lika intressant som att sitta och titta på en pausad film gör ju inte saken bättre. I Child's Play (och dess uppföljare) dör det folk på löpande band. I Dolly Dearest dör någon enstaka och där emellan är det prat, prat, prat, prat, lite mer prat och så ytterligare lite prat. Visst låter det hela grymt intressant?

Storyn är egentligen bra, fastän den är något vriden. Men den är så uselt framförd att jag satt med halvstängda ögon och försökte hålla mig vaken. Varför sabba en schysst story med ett händelseförlopp som kan liknas vid en snigel som saktar in för en kurva?

Skådespelarna gjorde inte saken speciellt mycket bättre heller. Hon som spelade dottern var allmänt svindryg och spelade över rejält. Hon som spelade morsan hade jag gärna gett på en fet nacksmäll. De övriga kan fara åt skogen. Att jag inte skriver deras namn visar troligtvis bara på mer hur usla jag tycker de är.

Effekterna var usla, speciellt då man knappt fick se något av dem. Skräp. Dockorna såg förjävliga ut och fick Chucky i fjärde och femte Child's Play filmerna att likna rena skönhetsdrottningen, fastän dockorna i den här filmen inte ens hade en skråma på sig. Blä. Dynga.

Dessutom stupar den rakt ner i ett hål när det gäller att vara skrämmande. Den är på ett ungefär lika skrämmande som Björnes Magasin, i klippt format.

Nu har jag iaf fått förståelse för varför jag tyckte den här filmen sög röv när jag såg den som liten. Vilken skit.

http://www.imdb.com/title/tt0104119/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0