Cut

Slasherfilm om en slasherfilm från 2000.

Regissören Hilary Jacobs försöker att göra en skräckfilm som heter 'Hot Blooded' med skådespelerskan Vanessa Turnbill. Men skräckfilmen blir verklighet när snubben som ska spela filmens mördare, Scarman, dödar Hilary. Strax därpå dyker dock Vanessa upp och lyckas döda honom.

12 år senare väljer en grupp studenter att återuppta filmprojektet och göra klart filmen. De blir varnade av deras mentor att göra det tack vare att flertalet dödsfall har inträffat när andra har försökt att göra klart filmen. Gruppen fnyser givetvis åt varning och menar på att det bara är tillfälligheter.

De lyckas övertala Vanessa att återigen spela sin gamla roll och filmningen sätts igång. Men någon vill inte att filmen ska bli klar och snart blir filmteamet mindre och mindre, en efter en.

Den här slasherfilmen ger inget vi inte redan har sett, utan följer ramarna till punkt och pricka, förutom att vi inte får skåda någon hud överhuvudtaget. Men våld och blod är det gott om, en maskerad galning och en grupp korkade ungdomar som trottsar en gammal legend.

Skådespelarna gör så gott dom kan men efter att ha kikat igenom ett par av skådespelarnas profiler på IMDB märkte jag att de flesta har nästintill enbart varit med i TV-serier. Givetvis borde skådespeleriet ligga på botten av filmstammen, men det gör den inte. Visserligen spelas det över lite, men de flesta sköter sig så pass bra att de platsar i en slasher. Dessutom ser vi sångerskan Kylie Minogue i en kort roll.

Effekterna är bra och vi bjuds bland annat på en avklippt tumme, köttyxan-i-magen-sekvens och den exploderande bilen självklart. Make-upen var bra och en grej påminde mig fruktansvärt mycket om Freddy Krueger i A Nightmare On Elm Street filmerna.

Med tanke på att filmen handlar om att göra film måste man ju givetvis nämna flertalet filmer också, inte sant? A Nightmare On Elm Street, The Texas Chainsaw Massacre, Halloween, Friday The 13th, Scream och Bride Of Chucky är några av de filmer som nämns i filmen.

I överlag är den här filmen som vilken slasher som helst, men den hyllar även 80-tals slasherfilmerna till punkt och pricka vilket jag tycker är kul. Dessvärre har jag bara sett den 82 min långa versionen. Det ska tydligen finns en 98 minuter lång version också, som släppts i Argentina. Får jag tag i den, så slänger jag givetvis upp en recension även på den.

Hur som helst är det en sevärd slasherfilm, om man gillar den här typen av film.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0189456/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0