Body Count

Jag har ingen aning om vad jag ska kategorisera den här som. Det är lite skjutande, men samtidigt så skulle det var ett skämt att säga att det är en Actionfilm. Thriller eller Komedi är det inte, men den innehåller båda bitarna. Så jag trycker in den i Drama-kategorin.

Pike är en hederlig tjuv som efter att ha kommit ut från kåken övertalas av vännen Crane att tillsammans med tre andra vara med på den perfekta kuppen. Målet är Bostons konstmuseum och belöningen 15 miljoner dollar. Han stället upp på ett enda villkor; att kuppen genomförs utan vapen och våld.

Men allt går inte alltid som man har tänkt sig och den välplanerade stöten spårar ur fullständigt när en i ligan utlöser ett ljudlöst larm. Efter en våldsam utbrytning befinner sig plötsligt Pike på flykt i en bil på väg mot Miami tillsammans med tre av kumpanerna... de tre han litar minst på.

I den här filmen ser vi bland annat David Caruso (First Blood, CSI: Miami), John Leguizamo (Spawn, Assault On Precinct 13 (2005), Land Of The Dead, Die Hard 2), Ving Rhames (Mission: Impossible-trilogin, Dawn Of The Dead (2004), Pulp Fiction), Donnie Wahlberg (Saw II - V), Forest Whitaker (The Marsh, Species, Body Snatchers (1993)) och Linda Fiorentino (Men In Black, Dogma) framför kameran och givetvis är det välspelat.

Som jag skrev i inledningen går det inte riktigt att kategorisera den här filmen. Det skjuts lite grann, man skrattar till åt den då och då och den har lite avsmak som thriller. Men det är mycket skådespel och dialog också, vilket innebär drama. Så jag kategoriserar den som Drama för att slippa fundera så mycket mer på den saken.

Hur som helst är filmen bra och, som sagt, välspelad. Filmen inleds med att vi slängs rakt in i händelseförloppet på museumet och resten av filmen får vi bitvis se hur ligan försöker ta sig undan lagens långa arm och flashbacks på vad som hände strax före och under stöten.

Enda jag kan gnälla riktigt på är att John Leguizamo (som jag i vanliga fall tycker är riktigt bra) är grymt irriterande i den här filmen, tack vare hans karaktär. Det är en sån där idiot som snackar, snackar, snackar och snackar och handlar innan han tänker efter vad det blir för konsekvenser. Idiot.

Underhållande film. Sevärd och så.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0120186/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0