The Crazies

Klassisk film av George A. Romero.

Ett virus (som antingen dödar den infekterade eller gör den infekterade permanent galen) framställt i ett labb bryter ut i vattnet intill en liten håla i Pennsylvania. Alla som försöker ta sig ifrån staden blir skjutna på plats.

Ett gäng personer lyckas rymma ifrån militärerna och beger sig iväg för att försöka ta sig ut ur staden, vilket är lättare sagt än gjort.

Jag hade hört mycket om den här filmen innan jag såg den, både att den skulle vara urusel och att den skulle vara skitbra. Jag ligger lite mitt emellan där. Filmen är bra, men den har även sina baksidor, t ex var det en grej som jag störde mig lite grann på, det var att den kunde bli ganska seg ibland, att det blev lite dödtid när det enbart var en massa snack (samt gap och skrik till höger och vänster) igenom flertalet scener, filmen ska ju ändå vara en "sorry-guys-we're-fucked"-film. Fast, ska jag vara ärlig kan jag faktiskt förlåta det med tanke på den fina avslutningen (som man visserligen har sett många gånger förr).

Iaf, i långa och höga drag så är det här en helt klart godkänd...eeeh...skräckfilm? Vet faktiskt inte om man kan kategorisera den här som skräck, med tanke på att den inte är ett dugg läskig. Den är ungefär som en zombiefilm, fast utan zombies...och med...typ, galna människor, eller så.

En lite rolig grej jag upptäckte var att Richard Liberty, som spelade Dr. Logan i Day Of The Dead (en senare Romero-skräckis), och Richard France, som spelade Dr. Milliard Rausch i Dawn Of The Dead (ytterligare en senare Romero-skräckis), dök upp i den här filmen.

Ehm, ja. Gillar man äldre skräckfilmer (om man nu vågar kalla det här för det), så kanske man gillar den. Är man enbart för nyproducerad skräck, håll fingrarna borta och vänta isåfall på nyinspelningen av den här filmen.

http://www.imdb.com/title/tt0069895/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0